BEN ASHAARI

Tuesday, January 22, 2013

ASAM PEDAS IKAN PARANG....SALUTE PADA KAK UMMI!!

rsz_asam_pedas_ikan_parang
Assalammualaikum, sejuk cuaca hari ini. Tempat anda hujan juga ke?. Cm masak lewat sikit. Tadi pagi ke Simpang Renggam beli ikan dan sayur, dan kat situ juga ada jual kuih2 melayu yang boleh dianggap murah. Feberet cm dah tentu karipap lapis atau karipap pusar yang sedap dan berintikan keledek. 4 biji RM 1 saja. Ada pelbagai lagi kuih melayu, dan juga nasi lemak, laksa, nasi kerabu dan lain2. Tapi ada satu benda yang mat cari takde, ikan parang atas permintaan Bak. Oleh yang demikian, kami ke Rengit pulak dan alhamdulillah ada ikan parang. Bila dah beli tu, seperti biasa permintaan menu sah2 lah asam pedas, nak2 cuaca hujan macam ni. Kalau masak singgang time cuaca panas boleh lahhh. Jemu ke dengan entri asam pedas?.. Hmmm, minta maaf lah sebab ni saja yang cm masak, walaupun resipi ulangan, ia tetap baru dimasak...

IKAN
..Dan, cm salute kat Kak Ummi Kuantan @ Kak Aji Comel...haha, kenapa?...tu Cuba baca komen Kak Ummi dalam kotak hitam gambar di atas tu...Macam tau2 je cm beli ikan parang dan masak asam pedas. Macam kami ada 'kimia' kan?..wahhhh..penggsannn. Dan sebelum mat tulis entri asam pedas ikan parang ni, terima kasih yea, sudi singgah, dan masih setia dengan DTS. Maklumlah blog cikai2 je, masak pun yang hari2 punya masakan. Yang penting, kita gembira menulis dan mereka yang singgah akan rasa gembira juga....

BAHAN-BAHANNYA :-)
4 keping ikan parang, cuci bersih dan toskan
4 kelopak sawi jeruk, potong kecil, dan rendam
1 kuntum bunga kantan, belah 2
1 1/2 senduk nasi cili kisar
3/4 camca besar pes asam jawa
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN KISAR HALUS :-)
5 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
1/2 inci halia
1 inci kunyit hidup
1/2 inci belacan
1 camca teh lada hitam

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Panaskan minyak dalam periuk, tumis bahan kisar halus hingga harum, masukkan cili kisar dan tumis hingga cili garing. Guna api kecil dan kacau selalu. Tambah pes asam jawa, kacau rata dan tuang air secukupnya (anggaran 3 1/2 cawan). Biar mendidih.
  2. Masukkan ikan parang, sawi jeruk dan bunga kantan. Kacau perlahan. Tambah garam secukup rasa dan sedikit gula. Masak sekejap dan rasa. Jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi hangat dan lauk2 yang lain...

13 comments:

Cida de' Nuanza said...

sukerrrrrr sgt asam pedas...br gak wat 2 hari lepas...mcm nk wat lg je...hehe

Mat Gebu said...

@ Cida de'Nuanza - woitt...tergoda gak ke?...hahaha....

Kakzakie said...

Rumah kakak pun selalu masak asam pedas CM. Semalam kakak masak asam pedas ayam kampung - sedaaap...

Ini tengok ikan parang pulak tahu mesti sedap sebab CM yg masak.

Mat Gebu said...

@ kak zakie - waa..asam pedas ayam kampung...dahh macam nak buat pulak....Cubaaannnn....

siti fatima Arifin said...

tengok ikan parang dalam peti tp xtahu nak buat apa. esok bleh la cuba resepi nie.tp xer plak sawi jeruk tue

mami said...

org johor hari2 makan asam pedas pun takper...abah saya kalau tak dapat asam pedas sehari jer dia kata mak saya nak bunuh dia...hahahaha...ekstrim sungguh org johor ni kan...dan asam pedas masakan mak saya jugak menjadi peberet saya...air tangan mak...takder saper leh lawan...leleh air liur tengok asam pedas cm...

Rozita said...

lama dah tak dengar orang panggil "bak"... dulu mak selalu sebut arwah bak.. ni dah lama tak dengar...

hajar said...

alahai sedapnyeelah asam pedas ikan parang tu....
Cik Mat mekasih yer utk resepi makaroni bakar... sangat menjadi & sedap. :D
http://hajar-apesaje.blogspot.com/2013/01/makaroni-bakar-dah-menjadi.html

Mamasya said...

Aslmkum CM.
ikan parang msk asam pedas mmg sesuai sgt....sedapp...

aynora nur said...

YA ALLAH MAT GEBU, TERLIURNYA TENGOK HASIL RESEPI TU...YUMMY!

akak comot said...

kecur air liur saya che mat

Ummi said...

Assalam Mat, akak baru terbaca entry Mat yg nih....lamanya baru perasan tajuk tuh...melambai2 akak datang nak baca...hahaha... Haha, mmg kita ada bau kimia kan...tp kimia kat batu giling mak Yah xmooo...bacing...hehehe

Amly said...

salam.. tumpang tanye ye.. asam pedas ikan parang yg dimakan dgn burasak (makanan traditional bugis) tu same ke dgn asam pedas yg kite selalu masak ni?

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.