BEN ASHAARI

Wednesday, December 19, 2012

GULAI UDANG DENGAN REBUNG..

rsz_gulai_udang_dgn_rebung
Rebung, satu makanan esotik yang begitu mendapat tempat dikalangan orang2 kita. Kalau dibelah2 selatan, rebung buluh betong lebih terkenal dari rebung madu. Boleh dijeruk atau dimasamkan. Selalunya dikalangan kita orang2 melayu, rebung dimasak lemak sama udang, atau lemak putih. Boleh juga dibuat acar atau dimasak kari dengan ayam (rebung madu). Rebung jeruk pulak dimasak lemak cili padi bersama daging salai atau babat lembu. Rebung yang sedap bila tumbuhnya dari dalam tanah, kalau tumbuk agak tertenggek, kemungkinan besar rasanya sedikit pahit. Tu yang mat selalu dengar dari mulut orang2 tua...errr, aku pun tua gak, sejak jadi "pak tua" pada Qhaliff. Dan yang ini bukan mat masak hari ini, tapi pada Ahad lepas, masa Ben datang rumah Che Mat...Macam biasalah resipi seperti dibawah...

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 kg rebung (mat guna rebong buluh betong) dihiris nipis, rendam
1/2 kg udang bersaiz besar (mat guna udang jenis kaki merah atau udang pengantin)
2 batang serai, dititik
2 helai daun kunyit, disiat
1200 ml santan cair
400 ml pati santan
1 keping asam gelugor
Air jika perlu
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN KISAR HALUS :-)
4 biji cili merah
1 biji bawang besar
7 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
1 camca besar udang kering, rendam sekejap dan toskan
1/2 inci belacan
1 inci kunyit hidup

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Celur rebung dalam air yang telah diletak sedikit garam, hingga lembut sedikit, toskan. Udang dibuang kaki2 kecilnya, dan buang juga kotoran yang berada dibahagian kepala udang, cuci bersih, tos dan ketepikan.
  2. Masukkan rebung dalam periuk bersama udang, bahan2 kisar halus, serai titik dan asam gelugor. Gaul rata dan masak sekejap hingga udang berubah warna. Tuang santan cair, kacau dan masak hingga mendidih. Jika kurang kuah boleh tambah sedikit air. 
  3. Bila rebung lembut, tuang pati santan, masukkan daun kunyit dan perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Kacau perlahan dan biar mendidih dengan api sederhana. Masak sekejap, rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi hangat, sambal belacan dan ulam2man....

11 comments:

KuNanGKuNanG said...

hari ni ramai yg buat lauk udang..sedap batul..:)

IBU GEBU said...

sambal belacan tu harus che mat, barulah ada kick!

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

kalu dapat diadun bersama sambal tempoyak lagi power!!

-<@ * Liana * @>- said...

As Salam MG...wah sedapnye menu ni..slurp..slurp...makacih MG sebab sharekan resipi. Saya pun prefer gulai rebung dengan udang. Kebanyakan orang boh perut ngan rebung tapi saya tak makan perut.

Akmar AT said...

Dengan nasi panas ni memang sesesedapppp!.. tapi kalau bau rebung kuat..saya tak gemor lah plak =(

Kakzakie said...

Org jauh - Ben papa Qaliff untunglah dapat merasa. Kakak yg dekat ni cuma dapat tengok gambar aje, jeles tau.

PaPa Blogger said...

bang mat gebu, boleh bagi resepi pucuk ubi masak tempoyak tak??? hehehe.. makanan orang pahang..

www.papablogger.my

Hayati Sakaria said...

aduh Che Mat... terus lapar. rasa cam nak suruh che mat buka restoran kat sini jer.. :)

marr said...

Hari2 pun tak jemu tengok masakan CMG :)

-<@ * Liana * @>- said...

Resipi request by Papablogger tu saya pun nak!! Sedap tu.

Aku Penghibur said...

wow besarnye udng nyum nyum