BEN ASHAARI

Thursday, October 25, 2012

KUIH BOM DI REMANG SENJA AIDIL ADHA...

rsz_kuih_bom

Assalammualaikum, malam semua. Anda sibuk hari ni?..Mat sibuk sikit, dah nama pun nak menyambut hari raya, waima raya korban atau raya haji sekali pun. Hari ni bonda berpuasa, sambil2 mat masak, sempat juga mat buatkan kuih BOM... Anda tau atau ingat kuih bom?. Ia kurang lebih macam cekodok pisang tapi saiznya agak besar, lebih besar dari bola ping-pong. Kuih ini agak nostalgia dan boleh dikatakan femes, mungkin sebab saiznya yang besar, bulat2 dan teksture kuih yang rupa macam cekodok pisang, tapi dalamnya seakan2 kek atau apam. Mat buat takdelah besar sangat, kalau betul2 besar kang, ada bonda pengsan pulak, tapi pada mat dah cukup besar, gebu dan montel....erkk...hehe...

rsz_kuih_bom1
Nampak bahagian dalam kuih bom tu, kan seakan2 kek atau kuih apam. Kalau kita perap lama sikit, lagi lah gebu. Yang ni mat nak cepat cuma perap 20 minit saja. Lepas siap goreng, remang2 senja mula kelihatan dan cepat2 mat ambik gambar, tu pasal nampak kelam sikit, tapi agak misteri..wahhh dah ala2 cerita seramm pulak. Tapi kuih bom ni memang bess. Mat tulis resipi yang mat buat, kalau anda ada resipi kuih bom yang lagi meledak punya, jangan segan2 share dengan CM..okeh... Akhir kata salam Aidil Adha, berhati2 di jalan raya. Tenang dan bersabar dalam apa jua tindakan yang anda buat....yang penting anda selamat sampai dan kembali....

BAHAN-BAHANNYA :-)
650 gram pisang emas atau apa2 pisang pilihan anda
1 camca teh soda bicarbonate*
1/2 camca teh baking powder*
1 camca besar gula*(*dilecek hingga halus dan sebati)
1 1/2 cawan tepung gandum
Secubit garam

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Satukan pisang yang dilecek tadi dengan tepung gandum dan garam. Gaul rata2 dan perap sejam. Ketepikan
  2. Panaskan minyal untuk goreng terendam. Cedok 1 camca besar penuh adunan tadi dan jatuhkan dalam minyak panas berhati2 atau anda jemputkan adunan tadi seperti membuat cekodok (biar banyak sikit). Buat 8 - 10 biji sekali goreng, bergantung pada saiz kuali atau pan anda.
  3. Goreng dengan api sederhana, balik2kan sekali agar kuih bom masak sekata. Biar hingga perang keemasan, angkat dan toskan. Boleh hidangkan untuk sarapan atau minum petang...

3 comments:

cik penyu said...

kuih bom bukan yg dlm der inti luar der bijan 2 ke?ni bukan orgh pangel cekodok ke?

Cik Nor said...

suka juga kuih ni. penah buat tapi tak jadi :(

Nelly Strange said...

Salam Aidiladha dari Nelly The Strange !

=)

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.