BEN ASHAARI

Wednesday, May 23, 2012

MI HOON JE YANG AKU MAMPU GORENG..

rsz_dsc_9811

Assalammualaikum, selamat pagi semua, bangun2 je pagi ni, kepala macam ada simen beku dalam dia, hidung pulak rasa macam terowong banjir, suara?...Ooo yang tu menten ok, walaupun semalam blogger Ayu Citarasa Rinduan kata suara CM lain, tapi ia tetap merdu, pengsan semua burung2 kalau dengar mat gebu bebel. Pagi ni dengan rasa tak berapa nak ok, mat cuma mampu goreng mi hoon sahaja untuk sarapan. Sebab mat macam tak berapa nak rajin, aku guna saja sambal tumis semalam sebagai salah satu  rencah dia. Kita yang buat dia betul dak. Lagi pun ia memudahkan. Tapi tambah lah bahan2 lain sikit, tumiskan bawang putih dan bawang merah semua baru masukkan sambal tumis tadi. Mat guna udang kecil2, sebab bak dia suka udang kecil, berasa katanya dari udang besar, ikut je lah. Yang lain2 tu seperti biasa, kalau anda nak tambah sotong pun ok. Biasa sangat kan mi hoon goreng macam ni, takpe, biar biasa dari luar biasa, takut ada yang tak tergamak nak buat nanti kalau luar biasa sangat. Apa tunggu lagi, jommm sarapan!!..

BAHAN-BAHANNYA :-)
200 gram mi hoon, rendam hingga lembut, toskan
1/3 cawan isi udang (yang ni letak lebih pun boleh)
3 camca besar sambal tumis (mat guna yang ini)
2 camca besar sos cili
3 biji bawang merah, hiris
2 ulas bawang putih, cincang halus
1 pokok sawi bok choy, siang berasingan, cuci dan toskan
2 genggam taugeh, buang ekor, cuci dan toskan
1 keping tauhu, dadu dan goreng, toskan
2 biji telur, dibuat telur hancur
Sos ikan secukup rasa
Hirisan daun bawang untuk hiasan
Hirisan cili merah, untuk hiasan
Bawang goreng untuk hiasan


CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Panaskan sedikit minyak, tumis bawang merah dan bawang putih hingga harum, masukkan sambal tumis dan sos cili, kacau rata dan masak sekejap. Tambah udang, tauhu, telur hancur dan batang sawi bok choy, kacau rata dan tuang air (anggaran 3/4 cawan). Biar mendidih.
  2. Masukkan mi hoon, gaul rata dan masak hingga mi hoon lembut. Masukkan daun sawi dan taugeh, gaul hingga semua rata. Tambah sos ikan secukup rasa, masak sekejap dan rasa. Jika ok boleh matikan api. Tabur hirisan daun bawang, cili merah dan bawang goreng sebelum dihidangkan.

11 comments:

pena rozie said...

x kisah janji sedap...

Qasey Honey said...

yg pasti sedap tu...

suzzsuzie said...

meehoon goreng pun terbuka selera...nmpakn sdp

Lynn said...

Teringin pulak nak makan bihun goreng tengahari nie..

MamaFaMi said...

Mama hari ni, mihun pun tak mampu goreng. Hehehe... sebab mama tengah operasi gosok baju... I like! Today I lunch outside you knowwww....

ummiarissa said...

CMG suka sangat guna sawi bok choy..nape ye..sawi biasa tu tak sedap ke?#saja tanya..

Sari Yusa Ibrahim said...

suka meehoon goreng macam ni, macam ada parti hari jadi pulak..

Azie said...

walaupun sekadar mee hoon tapi nampak punyalah sedap. Terus jadi lapar dan teringin sangat nak makan mee hoon pulak ni.

Regard
Azie Kitchen

Afasz said...

sedap nye ..ada udang bagai :D

Gieyana said...

sedapnyaaa...

maszull said...

assalamualaikum cik mat...sedap nyer bila tengok mee hoon tu dap2...:)

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.