BEN ASHAARI

Friday, February 24, 2012

TAK BERAPA RAJIN...MAKAN MI GORENG JEE.

rsz_dsc_7943
Malam semua, hari ni tak berapa rajin. Biasalah nama pun manusia, ada masa rajin, ada masa kurang rajin, ada masa terlebih rajin. Tapi bila kita ada rasa tanggungjawab, rajin atau tidak itu pekara ke dua, apa yang utama kita perlu laksanakan dulu. Jadi sebagai memenuhi permintaan, mat ketepikan dulu sifat tak berapa nak rajin tu. Kalau nampak mi goreng, tak payah kata lah, semua orang pernah makan, pernah buat dan ada tu telah menjadi pakar dalam menggoreng mi. Satu je, mat nak kata, jangan terikat dengan resipi dan rasa stress, kita masak dan jika kita makan rasa ok, insya Allah orang lain juga akan rasa ok. Bila anda perhatikan, suasana tempat makan kita juga mempengaruhi selera kita. Keamanan itu penting, masa makan elakkan bertanya atau bercerita pekara2 serius yang boleh menghilangkan selera kita makan...

rsz_dsc_7953
Ni kira mi dobo-dobo je, cuma adalah mat letak hirisan daging ayam, ayam pun beli semalam kat Mydin yang dah siap panggang tu. Kira mi goreng berayam lah kan. Tak kesah lah apa pun janji ia boleh dimakan. Nak nampak lagi ke ayam an, mat golekkan seketul peha ayam atas dia, letak pulak hirisan timun dan tomato sebagai ulam merangkap hiasan juga. Mat goreng dalam 1 kati macam tu, erkk 1 kati tu berapa gram pulak?.. Hmm kurang lebih 600 gram. Satu lagi mat guna sambal tumis yang memang mat dah siapkan awal2. Jadi senang, kita campak2 dalam kuali je bila nak guna. Rasa mat banyak kali juga dah mat letak resipi sambal tumis serba guna tu. Takpe mat tulis sekali lagi, tapi seperti biasalah, mat gebu kalau tulis, resipi dia akan berubah2 mengikut masa membuatnya. Ok sebelum kita semak resipi, jomm lihat entri pilihan DTS hari ini ---> di sini. Terima kasih..

BAHAN-BAHANYA :-)
1 kati mi kuning (600 gram), cuci dan toskan
2 ulas bawang putih, cincang halus
2 genggam taugeh, buang ekor, cuci dan toskan
2 keping tauhu, didadu, goreng dan toskan
1 cawan isi ayam, didadu
1 cekak kuchai, hiris pendek
2 biji telur, dikacau sedikit
2 camca besar sambal tumis (resipi dibawah)
3 camca besar kicap manis
1 camca besar sos tiram
Kicap cair, jika perlu
1 cawan air
Hirisan daun sup/daun bawang, untuk hiasan
Hirisan cili merah untuk hiasan
Hirisan timun dan tomato, untuk hiasan
Bawang goreng, untuk hiasan
Kepingan ayam yang telah digoreng atau dipanggang, untuk hiasan
Sos cili untuk dimakan bersama mi

BAHAN SAMBAL TUMIS :-)
3 cawan cili kisar
1 biji bawang besar*
5 biji bawang merah*
3 ulas bawang putih*
1 inci belacan*
2 camca besar udang kering, rendam dan toskan*(*dikisar halus)
1/2 cawan jus asam jawa
Garam dan gula secukup rasa

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK SAMBAL TUMIS :- Panaskan minyak dalam kuali, tumis bahan kisar halus hingga harum, tambah cili kisar dan tumis hingga cili garing. Masukkan jus asam jawa, perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Masak hingga pekat, matikan api, biar sambal sejuk dan simpan dalam botol untuk kegunaan kemudian. Boleh simpan dalam peti sejuk untuk tahan lebih lama. Pastikan permukaan sambal dilitupi dengan minyak tumisan.
  2. UNTUK MI GORENG :- Panaskan sedikit minyak, tumis cincangan bawang putih hingga harum, masukkan sambal tumis dan kacau rata. Tambah daging ayam dan tahu goreng, kacau dan tolak ke tepi kuali. Sederhanakan api. Masukkan telur dan biar sedikit mengeras, kemudian hancurkan, gaul rata. Tambah sos tiram dan kicap manis. Masak sekejap dan masukkan air. Biar mendidih.
  3. Masukkan mi kuning tadi dan gaul pantas hingga rata. Masukkan taugeh, gaul lagi dan diakhiri dengan kuchai, kacau hingga semua rata. Masak sekejap, rasa dan jika kurang masin boleh renjiskan sedikit kicap cair. Bila semua dah ok, boleh matikan api.
  4. Hidangkan dengan menabur hirisan daun sup/daun bawang, cili hiris, bawang goreng, hirisan tomato/timun dan juga kepingan ayam yang telah dipanggang atau digoreng. Hidangkan bersama sos cili...

7 comments:

HUZAIFA said...

tengok ayam goreng terus terbuka selera nak makan mee tu kan.... hingga menjilat jari

HUZAIFA said...

tengok ayam goreng terus terbuka selera nak makan mee tu kan.... hingga menjilat jari

*R said...

lovely. sy yg basic pun belum kuat, so memang kena refer resepi MG ^^ thanks ye :]

Rozuan Ismail said...

amboi,ayam yang tak menahan.kasi penambah selera pada mee

maszull said...

assalamualaikum abg mat...wah sedapnya pagi2 pekena mee gorengkan...:)

Leezas touch said...

Salam....
mmmm!!Mee goreng pun mee goreng lah... pasti sedap.. lebih sedap dari mee mamak!

KiD said...

mee goreng ayam ni namapak sedap..!! terus jadi kenyang.. hehehee