STRAWBERRY AND COCONUT SLICE CAKE.

rsz_dsc_7971(1)
Salam sore semua, petang baru dapat bersiaran secara tenang. Pagi tadi sibuk sikit, tapi masih ada ruang2 masa untuk melegakan diri. Maklumlah kaki baru ok, jadi kenalah berhati2 dalam melakukan kerja2, kalau ganas sangat nanti, takut menyeman balik. Entri hari ni mat mulakan dengan sejenis kek dari Australia, mat dapat dari buku lama yang mat beli sekitar tahun 90-an dulu. Kalau ikut resipi asal, dia guna raspberry, tapi memandangkan takde, mat ganti dengan strawberry dan ia tetap sedap. Masa mat buat tadi, mat perhatikan mungkin berlaku kesilapan resipi dalam buku tersebut terutama pasal topping kelapa tu. Kalau ikut resipi asal (dia ada bagi sukatan cawan dan gram) punya lah banyak, tu yang dalam gambar tu pun mat dah kurangkan (dan mat rasa perlu dikurangkan lagi). Sedangkan dalam gambar dibuku tu mat tengok topping dia takdelah tebal sangat, dan mat guna ukuran loyang yang sama....Hmmm jadi kena pandai agak2 juga lah kan...

rsz_dsc_7995
Kek ni rasa dia just nice tak manis sangat, tu pun setelah mat gantikan gula kastor dengan soft brown sugar, dan jem stoberi tu pulak guna jem stoberi tanpa gula. Kalau anda tanya, sedap ke CM, dah aku buat takkan nak kata tak sedap. Tapi tadi anak buah mat makan 4 keping okehh...nak kata budak tu lapar sangat, walhal baru makan nasi, jadi kesimpulannya, sedap lah kot. Cuma mat tak puas hati cutting dia serius tak berapa lawa, kena kurangkan kelapa lagi, lain kali. Satu lagi, kalau ganti dengan blueberry pun sedap rasanya...tapi pastikan jem pun guna blueberry juga yea...Ok bagi sapa2 yang teringin nak mencuba, mat tulis resipi seperti dibawah..

BAHAN LAPIS BAWAH :-)
90 gram mentega
110 gram gula kastor (mat guna 100 gram gula perang @ soft brown sugar)
1 biji telur gred A
35 gram tepung naik sendiri (self raising flour)*
110 gram tepung gandum*
1 camca besar penuh tepung kastard*(*disatukan dan diayak)
1 camca teh esen vanilla
1/4 cawan jem starwberry (mat guna jenis tanpa gula)
150 gram buah strawberry segar, didadu kasar (sebiji potong 8)

BAHAN TOPPING :-)
3 putih telur
55 gram gula kastor (mat guna 50 gram gula perang @ soft brown sugar)
1 1/2 cawan kelapa kering (resipi asal guna 2 cawan)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan oven pada suhu 180C, lenser loyang berukuran 20 cm x 30 cm x 2 cm dengan mentega, alas dengan kertas minyak, lenser juga kertas tadi, dan biar kertas berlebih pada kiri dan kanan loyang, bertujuan untuk kek mudah dikeluarkan.
  2. UNTUK LAPISAN BAWAH :- Putar mentega, telur dan gula perang hingga hancur dan sebati dan berubah kewarna pucat. Masukkan esen vanilla, putar rata. Pada kelajuan perlahan, masukkan tepung yang telah diayak sedikit demi sedikit hingga habis. Putar hingga rata. Alih bancuhan ke dalam loyang, ratakan dan bakar 15 minit atau hingga perang keemasan. Keluar dan sejukkan 10 minit.
  3. Kemudian, sapu permukaannya dengan jem strawberry tadi hingga rata, gunakan berus pastry. Tabur rata2 buah strawberry segar yang didadu tadi. Ketepikan sebentar.
  4. UNTUK TOPPING :- Pukul telur dengan gula perang hingga larut, gunakan whisk, kemudian masukkan kelapa kering dan gaul dengan spatula hingga rata. Tuang atas no. 3 tadi, ratakan dan tekan2 sedikit hingga padat. Sambung bakar pada suhu 180C selama 25 minit. Biar betul2 sejuk sebelum dipotong. Selamat mencuba...

Post a Comment

9 Comments

  1. kalau raspberry,manalah nak cari kan.huhu

    ReplyDelete
  2. @ Rozuan Ismail - ada jual kat JJ, tapi harga mahal, dah lah tu masam gileerr, tak sheedapp..huhu.

    ReplyDelete
  3. Untuk I ok ni Che Mat hihi.. Nampak sedap :)

    Cerrr simpan sikit untuk i rasa ;)

    ReplyDelete
  4. menarik resepi ni...kalo makan sampai 4 tu sedap la tu pcm..

    ReplyDelete
  5. Encik Mat...nanti boleh lah sy bg kat mak sy resepi2 encik mat untuk dicuba yea....

    ReplyDelete
  6. hmmm nmpk sedap dan mewah dgn strawberry...
    mcm nk wt skrg aje...
    tp buah strawberry lak yg xde...
    tq resepi...nm cuba nti..

    ReplyDelete
  7. kalo name laa stoberi..buat pape pon nmpak sedap je...

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.