BEN ASHAARI

Wednesday, February 29, 2012

KUEH MELAYU SEDAP DI KLUANG, JOHOR..

Tadi pergi Kluang, dengan abang dan abah mat. Adalah hal sikit, balik tu, abang mat singgah tempat biasa dia beli kueh2 melayu. Dari dulu dia memang suka beli di satu gerai menjual kueh2 melayu di Kampung Gajah Kluang. Boleh dikatakan mereka berniaga dalam kawasan penempatan orang2 cina (tapi orang melayu kita pun ramai gak). Bukan nak kata apa lah, kueh2 dia sedap, kalau bagi kat orang2 tua, sah mereka pun kata sama, faham2 jelah orang dulu ni kan cerewet u!!....Nama akak yang menjual kueh, Kak Timah...suami dia Abg Bahar. Mereka ni berniaga mula dari jam 11.30 pagi hingga kueh habis (hari Khamis dan Ahad merka cuti), biasanya laris, lambat sampai dapat leer yang lebih2 orang dah pilih. Apek, nyonya, orang2 kita semua singgah beli, kalau tak sedap, takkan lah mereka beli betul tak? Seperti biasa, harga kueh 3 biji RM 1, tapi dah leer sedap, saiz pulak boleh dikatakan agak besar....Ok kita lihat antara kueh2 tradisonal yang mereka jual., antaranya ialah..


Kueh seri muka dan satu lagi kueh talam ubi, tapi selalu talam ubi atas dia puteh, yang ni hijau dan rasa dia...hmmm perfect, cukup semua. Yang sebelah tu Malaysian all time favourite, dah semestinya karipap berinti keledek. Rangup dan sedap, inti dia pun penuh and just nice....


Seterusnya, ada pulak kueh pau...woww, gebu sama macam pipi si mat, ada dua jenis pau, ada tanda hijau tu inti kelapa, yang takde tanda pau kacang merah..lembutttt je..comey. Dann, haa yang ni sepesel. Mi hoon, nampak macam biasa2 tapi kalau rasa, hmm, it soo ori, kalau nak nanti kak timah senduk masuk dalam plastik lepas tu letak sambal tumis...sebiji macam style kantin sekolah tahun 80-an dulu...Nostalgia sungguh. Sambal dia pun sedap. Satu bungkus plastik tu tak mahal, RM 1 kalau tak silap.


Dann lagi.... ada pulak popiah goreng inti sayur. Sebelah popiah tu kueh feberet bonda, dan juga ramai orang2 dulu kala termasuk kaum2 peranakan baba nyonya. Dan semestinya kueh koci, lembut, dan inti dia banyak, saiz pun bukan lah setoet, pendek kata makan sebiji berasa lah. Sebut pulut panggang sapa tatau, pulut yang berintikan serunding, kemudian dibalut dengan daun pisang, dan dipanggang hingga harum...sungguh mengasyikkan. Abah mat suka pulut panggang ni, selain tu ada kueh2 lain yang mat tak sempat nak ambik, orang dah mula ramai masa tu, segan pulak, tapi antara yang mat nampak, ada lepat ubi, lepat pisang, donat, kueh gulung (@teruna malang) dan pau sambal atau burger malaysia, mi goreng dan nasi lemak juga ada...Jadi kalau anda singgah, sudi2kan lah merasa....insya Allah pasti tak mengecewakan.....ok jumpa di lain masa, salam sayang dari DTS-MAT GEBU...

17 comments:

Ummi said...

Waaaaaaa...tu dia, sesekali Mat Gebu jalan2 cari makan...sakaaannn! Aah kan teringat dulu2, beli apa mcm mihun ke, mee ke, diaorg masuk dlm plastik jer kan..berpeluh2 makanan tu duk berwap dlm tu... Pastu kan, akak nak makan pun senang, akak gigit je bucu plastik tu, kasi lobang besar sikit...leh telan dah...amacam, ganazzzz x akak??? Hahahhahaa... Waaa suka la tgk kuih pau tu...terbyg sedap sgt tu...Argh, blk kang nak cari pau laaa... Pau Ahmad....hahahaha

rain_no's World said...

nnt balik kg cari la..mcm2 kuih ada, nmpak menarik.

Mat Gebu said...

@ kak ummi - hahaha, ganas gak akak, main geget dan telan..haha, nasib baik tak mencekau kan, kalau tak mau rabak plastik mi hoon tu...

JIJI YU said...

huk aloh...murtabak mini takde ke papa

hajar said...

waaa bestnyeee.... nk balik kampunggggg.........

cik chinta said...

kueh koci...miss it very much

Cahaya Qaseh said...

hmmmm.... nampak sedap.. terliur da ni.. ;))

Saya Disini said...

sedpnye..ptg2 ni klu dapat kuih kan best

Irfa said...

wow..banyaknya kueh..kalau dekat harus singgah beli ;)

Rozuan Ismail said...

memang feveretlah kuih melayu tradisional.

p/s tahniah tersenarai untuk bulan februari

kakchik@ella said...

Uishhh .. dah la tgh lapar ni cik mat.

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

cik mat saja je kan?tayang gmbr kuih muih lak..huhuhu.tgk pau tu anak tekak saya dah melompat2 nak pau

NaDia CoMaNeCi said...

abg mat pegi kampung sy tu Kluang!!
tak penah gie kedai kuih tu sebab jauh tu nak ke kg gajah..sy duk kg melayu..

Faiz said...

Tul tu kak ummi..saya pun buat cegitu..hehe xyah guna sudu ngan pinggan

Melati Qistyna's Mummy said...

Untung Ada lg kueh 3 singgit...

Mihun tu masuk plastic, geget bucunya, mkn... Hehehe. Sedap...

cuisine-interculturelle said...

Hello from France!
I like so much your blog,It's really nice!
Your recipes looks very delicious but the traduction is very bad!!

I wish you good health and happiness!

Citarasa Rinduan said...

thanks cmg sbb syer ttg kak timah nie..

lepas nie meletoplah kak timah dan hubbynya.. hehehe

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.