BEN ASHAARI

Tuesday, February 28, 2012

GULAI PUCUK UBI DENGAN KERANG..

pucuk ubi masak lemak
Salam siang. Dah siap masak?.. Hari ni mat masak gulai pucuk ubi dengan kerang, hmmm, sebab ada yang nak, mat masak saja lah. Pucuk ubi tu ambik kat belakang rumah. Satu kelebihan duduk dikampung ni, boleh dikatakan mudah nak dapat bahan2 mentah. Kelapa boleh ambik di kebun, pucuk ubi petik dibelakang rumah, kunyit, serai boleh ambik disekitar rumah. Tapi dengan syarat kenalah bercucuk tanam. Kebetulan ada kerang, jadi pagi tadi mat ambik isi dia, dan gunakan untuk dimasak bersama pucuk ubi. Sudah menjadi kebiasaan orang Johor kalau memasak gulai pucuk ubi, akan dicampur isi kerang atau isi kupang. Mungkin negeri lain pun ada, sekarang ni bukan boleh kita nak sebut sebarangan, nanti ada orang marah. Cuma mat nak terangkan di sini satu saja. Kami di Johor ikut kebiasaan apa orang2 di negeri kami masak, sebab dulu masa mat mula2 berblog dan masak macam ni, ada yang tanya..."eh ada ke orang masak pucuk ubi letak kupang?.. letak kerang?..habis tu aku nak jawab apa, sah2 lah kata kami di Johor biasa masak macam ni..Secara tak langsung ia menggambarkan masakan orang2 Johor...tu saja. Resipi seperti di bawah ini....

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 1/2 cekak pucuk ubi, asingkan dari tangkai, cuci dan tos
1 cawan penuh isi kupang
2 batang serai, dititik
1 kuntum bunga kantan, belah 2
1 keping asam gelugor
1200 ml santan cair
400 ml pati santan
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN KISAR HALUS :-)
1 biji bawang besar
4 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
3/4 inci kunyit hidup
3 batang cili merah
10 biji cili padi
1 camca besar ikan bilis, rendam sekejap dan toskan
1/2 inci belacan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Pucuk ubi direbus hingga lembut. Tos dan cuci dengan air paip. Perah dan hiris kasar2. Masukkan ke dalam periuk bersama serai titik, kerang dan bahan kisar halus, gaul rata. Tuang santan cair dan masak hingga mendidih.
  2. Masukkan asam gelugor dan juga bunga kantan. Tambah pati santan, perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Kacau rata dan biar mendidih perlahan dengan api sederhana. Masak hingga pucuk ubi lembut, rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi dan lauk2 lain....Selamat mencuba!!.

8 comments:

KiD said...

dengan kerang... enaknyaa..!!

ogyep yummy mellow said...

Samalah kita.. Menu tengahari ni Masak Lemak Cili Api Pucuk Ubi jugak.. tapi dengan TEMPEH.. Belum sempat nak photo shoot lagi.. Jom tukar suka sama suka nak..

lieynanilaz said...

kelebihan duduk di kg...nak bahan bahan mentah...boleh cari di sekeliling rumah...

JIJI YU said...

hadoii..sodapnyaaa

Yatie said...

waduhhh...waduhhhhhh..tak tahan tngk lauk mcm ni...makan dngn sambal belacan dan ikan masin maunya bertambah2 nasi dan lauk...fuhhh sedap betulllll...dah makan pun rasa mcm lum makan jeeee...he3...

Ckin Kembaq said...

my feveret..hehe

Zaidalifah Hussin said...

dah lama x makan pucuk paku. . .

menarik selera la...
klu tgh diet x makan nasi...
mkn lauk jew pon sedap...

Oh Oeya said...

Oh! Seperti mau sekarang menikmatinya.. Lama tak makan pucuk ubi ;)