BEN ASHAARI

Thursday, February 23, 2012

GULAI IKAN TUNA SALAI DENGAN BELIMBING

rsz_dsc_7850
Assalammualaikum, salam siang semua. Dah siap masak?. Hari ni mat masak gulai ikan tuna atau ikan tongkol yang disalai. Tambah pulak dengan belimbing buluh...mengancam kan. Sebenarnya ikan ni besar, jadi mat kerat pada 4 bahagian, kemudian belah dua setiap bahagian tadi. Lumur sedikit garam dan serbuk kunyit, dan mat panggang hingga masak. Biar sejuk dan simpan dalam bekas bertutup, letak dalam peti sejuk. Bila nak guna senang. Ikan tuna daging dia akan sedikit mengeras bila kita panggang, tapi bila dah dijadikan gulai, hmmm, sedap sangat. Kalau rajin boleh panggang guna api arang, yang tu lagi lah sedap. Ini mat cuma guna non-stick pan yang agak istimewa, bonda beli, mat guna...nanti mat letak entri kuali tu yea (tapi kat FB mat dah pernah up pasal kuali ni dulu). Kali ni mat guna cili padi kampung, anggaran dalam segenggam macam tu. Letak serai dalam 4 batang dan kurang lebiih 20 biji belimbing buluh, daun kunyit kalau ada pun boleh campur sekali. Ok kita lihat resipi yea...Jommm..

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 ekor ikan tuna @ tongkol saiz besat (kurang lebih 1 kg)
20 biji belimbing buluh, cuci bersih dan belah tapi tak putus setiap satu
1 keping asam gelugor
1 liter santan cair
500 ml pati santan
4 batang serai, dititik
2 helai daun kunyit, disiat (mat tak letak, sebab takde)
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN KISAR HALUS :-)
1 genggam cili padi kampung
3/4 inci kunyit hidup
8 biji bawang merah
3 ulas bawang putih

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ikan dikerat pada 3 atau 4 bahagian, cuci bersih dan kemudian belah dua setiap keratan (nak mudah biar ikan sedikit keras, maksudnya simpan dulu dalam freezer, ini akan mengelakkan daging ikan pecah masa kita membelah dua nanti. Satu lagi pastikan pisau anda tajam). Lumur dengan sedikit garam dan serbuk kunyit, gaul rata dan panggang hingga masak pada semua bahagian. Angkat dan ketepikan.
  2. Masukkan ikan dalam periuk bersama bahan kisar halus dan serai titik, kacau rata dan tuang santan cair. Didihkan dan masak sekejap. Masukkan asam gelugor dan juga pati santan, kacau perlahan. Tambah garam secukup rasa dan sedikit gula. Biar mendidih dengan api kecil dan dikacau sekali sekali.
  3. Masukkan belimbing buluh dan daun kunyit (jika guna). Masak sekejap hingga belimbing nampak pucat. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi hangat dan lauk2 lain.....

10 comments:

Oh Oeya said...

Ikan ni saya taunya masak kicap dengan bawang besar banyak2.. Dah terasa kecurrr tengok masakan ni dengan masam belimbing buluh tu Che Mat :)

lyza said...

Kalau tengah diet..blog ni la paling d tegah utk d jengah..hahahaha... tapi kalau tak jengah..rindu plak.. so jengah je n telan air liur je.. hahahaha...

susumanis said...

sodapnyerr CMG :)))

Rozuan Ismail said...

ikan tuna salai..wah!!

Cik FaRiZaM said...

nyum nyum , sedap nye ada betik tu. lama tk makan. slurppppppppp

Cik FaRiZaM said...

nyum nyum , sedap nye ada betik tu. lama tk makan. slurppppppppp

Aynora Nur said...

sedappp...
terliur pulak!

beejeanne said...

Ikan kegemaran keluarga saya tapi jenis ikan aya/tongkol hitam, isinya lembut macam tenggiri. Sedapnya masak lemak ngan belimbing buluh....kena try ni.....

inazamri said...

ishhh terus terliur ni..belimbing buluh tu...

eencyweency said...

belimbing?tidakkkkkkkkk!!!kecur air liur sy tgk!!!

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.