BEN ASHAARI

Saturday, December 31, 2011

KUE TEOW TOM YAM BERSANTAN..

rsz_dsc_1859
Assalammualaikum, salam Sabtu. Hmm, mat cuti masak hari ni (erkk, tapi masak juga), orang2 kat rumah semua takde, mereka ke Shah Alam menghadiri majlis perkahwinan. Jadi mat tak masak lah yang berat2. Lauk semalam pun masih berbaki. Tapi kan tiba2 satu keinginan membara datang, ala2 bernapsu serakah macam tu lah senang cerita..haha, adehh macam mengerikan jee bunyi. Releks., sebenarnya mat nak makan tom yam tu saja..bukan lah nak buat keje2 tak senonoh...amboihh molot nak kena cabai nampak. Bukak peti sejuk keluarkan lah apa yang patut. Taraaaaa...selonggok khazah2 dia, jadi mat gebu dengan rajin tak hengat meng Tom Yam lah seperti biasa. Lepas tu nampak pulak baki santan (santan kotak) dalam 2 camca besar, terus kasi masuk, tambah lemak rasa dan lemak body sama..haha. Lepas dah siap masak, pi korek lagi dalam freeer, ada pulak kue teow dalam 500 gram, mat lembutkan dalam mikrowave dan makan bersama tomyam tadi, tambah hirisan daun ketumbar dan belahan limau kasturi...Maka mat gebu pun santap lah tanpa menoleh kanan atau kiri.....eeerrrrrrkkkk...syukur alhamdulillah kenyang sudahhh....hehe.. Lepas makan cuci mata kat sini pulak...Sabar jee aku!!....

BAHAN-BAHANNYA :-)
6 ekor udang bersaiz besar, gunting muncung dan kakinya
1/4 bahagian trafficlight capsicum, didadu
6 tangkai sweet pea, kerat dua setiap satu
5 biji cili padi merah, dititik
5 biji cili padi hijau, dititik
1 biji bawang besar, belah 6 dan leraikan
2 ulas bawang putih, cincang halus
1 batang serai, dititik
1/2 inci halia, dititik
1/2 inci lengkuas, dititik
2 helai daun limau purut
1 pokok daun ketumbar
1 kiub pati ayam
2 biji limau kasturi
Sedikit gula
Sos ikan secukup rasa
2 camca besar pes tom yam (mat guna jenama LIFE)
2 camca besar pati santan (guna santan kotak)

BAHAN LAIN :-)
Kue teow secukupnya
Hirisan daun kuchai
Hirisan daun ketumbar
Belahan limau kasturi

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panas sedikit minyak dalam periuk, tumis bawang besar, bawang putih serai, halia dan lengkuas hingga harum. Tmbah pes tomyam dan masak sekejap. Tuang air secukupnya, kacau dan biar mendidih. Masukkan cili padi hijau/merah, daun limau purut, kiub pati ayam dan daun ketumbar. Kacau rata dan biar sekejap.
  2. Masukkan trafficlight capsicum, sweet pea dan udang, masak hingga udang bertukar warna. Tambah pati santan, perasakan dengan sedikit gula, jus limau kasturi dan sos ikan (jika perlu). Masak dengan api kecil, kacau sekali sekala. Rasa dan jika ok boleh matikan api.
  3. Masukkan secukupnya kue teow dalam bekas sesuai, tuang kuah tomyam bersama isinya, hias dengan hirisan daun kuchai, daun ketumbar dan belahan limau kasturi. Hidangkan panas..

3 comments:

Niza Romli said...

terlioq!!

||aLeaSaRa|| said...

owh resipi CMG tak pernahmenghampakan kami.cuti2 ni blhlah kite apply resipi yg CMG kgsikan tqvm ye!

nak ucapkan selamat thn baru 2012 dan semestinya tak lupa Tahun Baru Hijrah 1433 :)

JIJI YU said...

hr tu prnah makan..muntah

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.