BEN ASHAARI

Wednesday, November 30, 2011

RINGKAS DAN MUDAH....ITULAH MAT GEBU..

rsz_dsc_8134
Kalau ada yang tanya, si mat tu nampak macam cerewet kan, complicated je aku nengok si mat tu..tapi hakikatnya tak sama sekali. Mat orangnya mudah dan ringkas. Bab sosial memang mat mengaku, aku ni susah sikit, lagi satu kalau tak iyea2 memang susah mat nak terpengaruh dengan kata2 sesorang, kecuali orang2 yang aku percaya.... huhu,. Anda semua tau kan ibu jari dan tapak tangan kiri mat sakit harini, jadi mat masak yang mudah2 sahaja. Alhamdulillah, lepas makan ubat ia semakin ok, cuma ada rasa sengal2 sedikit di tapak tangan. Untuk entri kali ni mat letak masakan yang ringan saja, tumis air petola dengan fucuk, sebab tak larat nak buat apa2, jadi makan yang ringan2 saja, sepatutnya hari ni mat nak buat mushroom and onion quiche, tapi tergendala sudah..huhu, lain kali lah yea, insya Allah...Bagi puan2 yang bakal menimang cahayamata mat pasti, mesti suka benda ini...pstt mat tengok pun geram, cute sangat....

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 biji petola manis
30 gram fucuk
1 cekak soo hoon
20 ekor udang saiz sederhana
4 biji bawang merah, dihiris
3 ulas bawang putih, diketuk
Air secukupnya
Garam dan gula secukup rasa
3/4 camca teh serbuk lada hitam berperisa "aji-shio"
Hirisan daun bawang untuk hiasan
Bawang goreng untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Petola manis dikupas kulitnya, cuci dan hiris sederhana tebal. Fucuk dipotong kecil dan rendam hingga lembut. Soo hoon dikerat pendek dan rendam hingga lembut, udang dikupas kulit, cuci dan toskan. Ketepikan.
  2. Panaskan sedikit minyak, tumis hirisan bawang merah dan bawang putih hingga harum, masukkan udang dan masak hingga udang bertukar warna. Tuang air secukupnya, anggaran 3 cawan.
  3. Tambah fucuk (toskan) dan masak hingga fucuk lembut. Masukkan petola manis, sebuk lda hitam dan soo hoon (toskan). Bila mendidih, tambah garam secukup rasa, tambah secubit gula. Masak sekejap, rasa dan jika ok boleh matikan api. Tabur hirisan daun bawang dan bawang goreng sebelum dihidangkan.

12 comments:

Iffah Afeefah said...

ermmmm sedap...

err pcm komen cmni oke x

Cheq Sue said...

yang ringkas2 tu yang sedapnya che mat. kalau tumis petola camni ratah gitu pun sedap, xyah nasi dah

JIJI YU said...

ringkas mudah sedap..tak jadi hal le

Anis Alia said...

samalah pulak menu kita arini...tapi semestinye sifu MG punye lebih mengancam..

kasihredha said...

suka petola..
kuah tu kalau hirup...perrghh

Beautiful Butterfly said...

masakan simple mcm nilah sedap! =)

Chah said...

Cikmat! Kak temah memang 'terluka' tau tengok sayur kesukaan kak temah tu....sedapnya ratah2... Harus esok aku ke pasar cari itu fetola...

eliyaezlinalias said...

masakan gini mmg layan...!!!!

Ann said...

sayur petola ni kalau makan dengan nasi, ikan pekasam goreng dgn bawang...pergh! Musim-musim ujan ni mmg sgt sesuai....

NekPP said...

sesuei banget utk org2 yg diet mcm nekpp...ahakss..juga susuei banget utk ibu2 yg berpantang..;))

moga CMG cepat semboh! take care!

Cik Pulau said...

ringkas..
mudah..
padat..
errr.. tak gitu pcm??

Ainul Hayat said...

Makan panas2 sedap. :)