BEN ASHAARI

Tuesday, November 15, 2011

CEKODOK UDANG BERKENTANG.....THANK'S CHEF AMER

rsz_dsc_6506
Salam pagi Selasa, dah sarapan ke?..Kalau belum kita makan cekodok dulu eks, tapi sudi ke, yelah ada orang2 pekan, tak mo makan cekodok, very the kampung's sangat..apa kelas, lain lah Mc D ke, tak pun paling cikai pi Kopitiam..baru macam orang "ada-ada" bak kata Kak Engku. Aikk terasa ke, sori lah bang, gurau2 jee...bukan saja nak kata, tapi itulah hakikatnya generasi2 baru yang sering kali disogokkan dengan benda2 segera, bukan tak boleh, kita pun kena faham, anak2 kalau kita larang nanti mereka seakan2 "jakun" pulak, cuma kena lah ada hadnya, bagi mereka2 yang berkemampuan tu takde masalah, kalau yang agak kurang tu tak boleh lah nak menghadap benda2 mcD tu selalu....boleh pokai. Jadi apa kata kita makan cekodok...suruh mak buatkan, nak afdal cekodokkan guna jejari, tapi kalau kuku jejari mak adik2 ada kaler maler, suruh dia guna sudu okeh, nanti takut cekodok tukar warna pulak..ngeri!!...takutnyaa...

rsz_dsc_6519
Sedap dimakan panas2 bersama sos cili, kena pulak air teh atau kopi, nak bess lagi pagi tu hujan pulak dengan cuaca sejuk, lagi lah boleh lupa diri. Oh yea sebelum mat tulis resipi, mat nak ucapkan terima kasih pada Chef Amer, atas kesudian beliau menghadiahkan senaskah buku beliau yang femes nih....Insya Allah..akan dicuba nanti...Terima kasih sekali lagi, bagi anda yang nak buku ini boleh dapatkan di kedai2 buku dengan harga RM 25 (Semenanjung) dan RM 27 (Sabah/Sarawak)....Buku beliau seperti di bawah ini.... Jomm resipi pulak..

BAHAN-BAHANNYA :-)
2 cawan tepung gandum
1 cawan air
3/4 camca teh baking powder
Garam secukup rasa
1 genggam isi udang
1 biji bawang besar, dadu
1 biji kentang saiz sederhana, kupas, dadu kecil dan rendam
1 pokok daun sup, hiris
1 pokok daun bawang, hiris
1 biji cili hijau, hiris
1 biji cili merah hiris
Sos cili atau sos kegemaran sebagai pencicah

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Satukan semua bahan diatas kecuali sos, garam dan air. Gaul rata, letak sedikit garam (anggaran 3/4 camca teh) tuang air sedikit demi sedikit sambil dikacau hingga mendapat adunan yang boleh di jemput dengan jari. Rehatkan sebentar.
  2. Panaskan minyak untuk menggoreng, sudu atau jemputkan adunan ke dalam minyak tadi, buat 10 - 15 biji jemput2, bergantung pada saiz kuali anda. Goreng hingga kuning keemasan pada keseluruhan bahagian. Angkat dan toskan.
  3. Hidangkan untuk sarapan atau minum petang bersama sos kegemaran anda.....Jommm sarapan!.

15 comments:

wardahkamaruzzaman said...

mcm cekodok masterchef!!heheh..sedapss nya lama xmkn yg mama buat..

Sunah Sakura said...

saya tak suka mcD!!!!! sila take note!

JIJI YU said...

ape kepeilik sunah wat pngakuan tak mngena..ceyt

ninazsyafinaz said...

sedapnyer makan cengkodok udang!!! stok ubat gatal abg mat ader banyak lagi yerk..hehehe

EnY YuSniZaR said...

eh samalah kita...saya pun ada buat cucur udang kentang pagi tadi.. guna resepi chef jo dari masterchef malaysia... ;)

mamasuri said...

sy suka cucur udang dr mcd tu...heehhe...

Masni Syafie said...

aku pun ade buat jugak...resepi from chef jo masterchef...hehe..sedap...

wat hujung minggu lepas...

aDisH.sHidA said...

SAYA GILA KENTANG
SO SAYA SUKA CEKODOK INI...

Iffah Afeefah said...

sunah mmg pelik

wah dapat bku ley wat resepi lain lak

liemaopurut a.k.a ana said...

cekodok dengan udang adalah sangat best.....suka 1000x!!!1

Farhana said...

hujan2 ni, sedapnya dpt mkn cekodok...

Oh Oeya said...

Uuuiii.. sgt suker cekodok..

Aii memang very d kampung derrr..

Semoga kita semua berpeluang mendapatkan resepi2 CMat yang dibukukan, Amin.

Nina Mirza said...

Alamakkk ...... terliur dibuatnyer
Menu kegemaran anak2 Nina nie ...
Kejap lagi nak buat juga lah
hehehe . . .

Suzie said...

Anak2 saya suka asas tepung gandum,lempeng,pancake, cucur jga...kalau cucur udang saya,saya boleh je ganti kentang,bayam,kucai,labu air,jagung ...emmmm semua best

fatin amalina husna said...

CMG..husna dah try buat yg nie..
jemput lar snggah ye..^^V

http://cikhusnasukaoren.blogspot.com/2012/03/masak-cekodok-udang-berkentang.html

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.