BEN ASHAARI

Thursday, July 28, 2011

SOTONG KUNYIT REMPAH KURMA

P1300165
Assalammualaikum, selamat petang semua.. Dah makan?. Ok kali ni mat nak share satu lagi resipi simple sangat, sesuai untuk berbuka puasa dan bersahur. Tapi kan kali ni mat masak saja, makan tak, sebab sekarang ni memang pantang dah makan sotong, takut kena gatal2 macam tu hari, habis telinga dan kawasan pipi dagu, jadi gatal tak keruan, serik lah nak makan. Tapi tu hari mat nampak sotong keping yang jual kat pasaraya tu, yang tabut gula halus dan ada bau bacin2 sikit. Alaaa sedap dan tak tahan sangat, nyamah jugalah sikit..huhu, nasib baik tak gatal. Kali ni mat masak sotong yang saiznya agak besar, abang mat yang sulung, dia bawak balik dari Terengganu. Sekor sotong tu tadi mat timbang kurang lebih 450 gram!!, besar bagak, tapi kan tebal, jadi kenalah guna kaedah kelar bersilang, bagi nak lembut dan menaikkan seri si sotong itu bila diisi dalam bekas. Ok mat tulis resipi mudah ni yea..

BAHAN-BAHANNYA :-)
450 gram sotong, dibersihkan, kelar bersilang, kerat dan toskan*
1 camca teh serbuk kunyit*
1 camca teh serbuk rempah kurma*
1/3 camca teh cili flakes (boleh guna cili kisar)*
2 ulas bawang putih, tumbuk lumat*
1/2 camca teh garam*(*disatukan, gaul rata dan perap 1 jam)
2 ulas bawang putih, hiris
1 biji bawang besar hiris
1 batang leek, kerat kecil dan rendam
1/4 cawan air
Secubit gula
Sos ikan secukupnya
Hirisan daun bawang secukupnya

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan minyak dalam kuali, tumis hirisan bawang putih hingga perang, masukkan sotong yang telah diperap tadi, gaul rata dan bila sotong kecut, tuang air, kacau dan masukkan leek (toskan), gau rata. Biar mendidih.
  2. Masukkan sedikit gula dan rasa jika kurang masin, renjiskan sedikit sos ikan, kacau dan masak sekejap. Kemudian matikan api, alih dalam bekas sesuai, tabur hirisan daun bawang sebelum dihidangkan panas bersama nasi hangat dan lauk2 lain...

8 comments:

cikgu isza said...

salam mat,
saya suka sotong, pasti saya cuba..

JIJI YU said...

hehe umi baghu je wat tadi

Oh Oeya said...

Sedapnya sotong..
uuiiihh! besar betul kalau seekor dekat 1/2 kg..
sayangnya C'Mat allergy pulak..
takpe lain kali C'Mat masak sotong kitaorang rewang makan heheh..

Sunah Sakura said...

nakkkkkkk!

Sis-Lin said...

Salam Mat...

perghhhh balik dr Mydin nampak pulak sotonggggg erkkkkk

Diana @ Melley Mey said...

menarik.. x perna lg masak sotong rempah kurma.. nampak sedaap tu

PinKy MoMMa said...

terima kasih utk idea ni abg mat..ari ni punye berbuka nak masak ni hehehehe

Azura Mendezz said...

Cik Mat..kite nk tanya..
leek tu ape eh??xtau la..huhu!

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.