BEN ASHAARI

Friday, July 15, 2011

GULAI BABAT DENGAN REBUNG JERUK

P1290872
Salam semua, huhu dah kata dahh, lauk kolestrol tinggi lagi, hadoi, atas permintaan ni, mat masak, bila dah ada permintaan, dengan aku2 sekali join sama makan...tolongggggg!!!..sebenarnya nak omit benda2 macam ni, tapi tu lah rebung jeruk tu memanggil2 manja suruh makan, huhu. Kena pulak hari hujan macam sekarang ni, mana tak ter meleleh air liur. Kalau makan esok, lagi lahh maha sedap okeh, buat lempeng pekak, boleh cicih dengan kuah dia...Lagi satu abang mat yang sulung, kalau kuah gulai ada lebih, dia akan pecah kan telur...waaaa kreatif kan, heyyy..bukan recycle okehh tapi mengelakkan pembaziran, kan sekarang zaman barang semua mahal, jadi guna sebaik mungkin apa yang ada selagi tidak memudaratkan... Ok lah semak resipi pulak...jommmm...

BAHAN-BAHANYA :-)

600 gram babat atau perut lembu (yang macam tuala), hiris nipis cuci dan toskan
450 gram rebung masam, cuci dan toskan
3 batang serai, dititik
2 helai daun kunyit, disiat
2 keping asam gelugor
800 ml santan cair
300 ml pati santan

BAHAN KISAR HALUS :-)
1/2 cawan cili padi kampung
1 inci kunyit hidup
4 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
1 inci halia

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Dalam periuk masukkan babat, rebung jeruk, serai titik dan bahan kisar halus, kacau rata dan masak sekejap hingga mendidih. Tuang santan cair, kacau dan biar mendidih perlahan hingga rebung masak dan babat lembut (tapi secara amnya babat tu memang liat2 lembut, sikit).
  2. Tambah asam gelugor, dan pati santan. Tambah garam secukup rasa dan sedikit gula. Kacau dan biar mendidih dengan api kecil. Akhir sekali tambah daun kunyit, masak sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan...

8 comments:

y u y u Z u l a i k h a said...

festime dengar! heheheh... :P babap kangg :P

JIJI YU said...

babat tu pebenda nye kalo mase mentah2 eh

bersama kak Es said...

babat tu perut lembu. dah basuh dgn air kapur baru putih bersih gitu...kann CMG

uma kak es dah lama tak keluar rebung. merajuk apa lah agaknya buluh madu tu

Rozita said...

kuah lemak tu.. cicah lempeng kan cik mat.. best2... lagi kalau yg dah dipanaskan dan pekat2 sikit... wah.. tak terkata...

Niena Pengembara Ilahi said...

nampak cam sedap tp.. xleh makan rebung...
babat tu apa?

Sis-Lin said...

ui9iii abg sabar suka masak babat ni Mat...dia klu makan boleh 2 pinggan..huhuhuhu

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

betulll....... kalau masak rebung mmg takleh elak dari menikmatinya... org kata busuk pun busuklah.. hehehe...

anitadiana said...

sedap tu..tapi kalu mak ita masak perut di salai baru best (wangi)..dan rebung tu di rebus dulu buang bau hancing dia...sekadar berkongsi pandang..en.mat masak kak ita like...

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.