BEN ASHAARI

Friday, July 29, 2011

AYAM MASAK HALIA KICAP.

P1300189
Salam Jumaat..buat apa tuuu...ni hari dah 4 tahun usia DTS, kalau aku bela anak, dah kira besar juga kan..hehe. Hari ni mat pun masak untuk anak2 juga, anak buah. Semalam kat sini ada buat penutupan bacaan yassin dan tahlil, jadi dapat lah nasi ambeng, dan ada lagi 2 bungkus, kami simpan dalam peti sejuk. Jadi mat masa yang senang saja. Ayam masak halia kicap, resipi macam masak kicap biasa je, tapi ada sedikit lebih halia, mat guna halia muda. Ayam tu pulak mat goreng dalam sedikit je minyak, bagi dia berkulit, kemudian mat lebur semua bahan2 lain, tuang air secukupnya dan renih hingga ayam empuk dan masak. Masakan ni tak pedas, sebab guna sedikit serbuk lada hitam. Ok kita semak resipi pulak yea..

BAHAN-BAHANNYA :-)
1/2 ekor ayam, potong 9 atau 10 bahagian (ikut suka)
1 1/2 inci halia muda, hiris
1 biji bawang besar hiris
3 ulas bawang putih, diketuk
1/4 cawan kicap manis
1 cawan air
1 batang kayu manis
1 kuntum bunga lawang
1 biji cili merah, hiris
1/2 camca teh cuka makan
1/2 camca teh lada hitam, tumbuk halus
Sedikit serbuk kunyit
Sedikit garam

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ayam dibuang kulit, cuci bersih dan perap dengan jus limau nipis dan garam sekejap. Cuci kembali dan cucuk dengan garfu dan gaul dengan sedikit serbuk kunyit dan garam. Perap 45 minit.
  2. Panaskan minyak dalam kuali, masukkan ayam dan goreng hingga ayam sedikit perang. Masukkan kayu manis, halia dan bawang putih, kacau rata. Tuang air dan kicap manis, bila mendidih, perlahankan api, renih hingga ayam empuk.
  3. Masukkan bawang besar, cuka makan, cili merah dan lada hitam, masak sekejap dan jika nak kuah lebih, tambah sedikit air, rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan segera bersama nasi hangat...Selamat mencuba..



7 comments:

Oh Oeya said...

Faberet anak kita juga :)

Ozzy Choc D'Luscious said...

oohhh...sangat teringin nak makan aym kicap...

JIJI YU said...

hari i kan kita makan ikan keli berlada..tapi rasa nak suh umi masak jugak ayam cenggini

Kalamhati said...

huwarrghhh...lapoo trus tengok..huk

Asmidar Mat said...

haritu saya dh buat ikut resepi2 abg sikit.. huhu menjadi.. sedappp..hehe sume family puji.. nk blaja masak dr sini lagi lah :)

SaL_HaSa said...

hari ni saya buat resepi ni..tq en.mat gebu :)

vetha subramaniam said...

I am vetha from Berita Publishing marketing Jelita magazine.Kindly contact me soonest possible.This is regarding featuring your recipe in Jelita magazine.

Please call me H/P:012-6657569

Vetha

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.