BEN ASHAARI

Monday, June 20, 2011

TELUR DADAR BLACK PEARL.

P1290221
Salam semua..huhu, cuma entri ringkas saja, tapi agak unik. Anda pernah dengar "telur padi" atau "century egg'?..mat pernah dengar tapi tak pernah rasa, tu hari saja2 lah mat beli telur ni, nak rasa macam mana. Dia ada dua jenis satu telur puyuh dan satu lagi telur itik. Mat try beli telur itik. Kalau anda tak biasa makan, memang ia agak pelik, sebab warnanya hitam, telur putih nya seakan2 jelly cincau, kuning nya pula sedikit kenyal tapi pekat dan tidak cair. Teringat dulu sekali mat pernah tanya Chef Norzailina Nordin, telur ni kita nak masak macam mana. Kak Lina kata, potong kecik2 dan campur dalam telur dadar.. Hari ni mat pun buat lah...


Kalau anda perhatikan telur sama macam telur asin, ada tanah liat dan dibalut dengan sekam padi. Mat rendam dulu bagi kembang bahan2 salutan dia, kemudian cuci bersih dan baru kupas, kaler dia memang hitam legam dan sedikit jernih. Dalam telur dada tu mat letak lebih sedikit halia yang diparut, tujuan untuk menyeimbangkan rasa keteluran. Oh yea sebelum mat tulis resipi, mat kan tertarik dengan entri sunah yang ini...aduhh kiuttt nya "MAGE" dalam cawan bersama taburan bunga sakura...haha ada sampai sorang blogger tu jeleessss okeh..JIJI...releks lah bro, pakcik mat ni dah tua, bongkok 3, dah pakai tongkat punn...pengsannn >_<

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 biji telur padi @ century egg
2 biji telur ayam
1 inci halia, diparut
2 ulas bawang putih, diparut
1 biji bawang besar dadu
2 biji cili padi merah, hiris
2 biji cili padi hijau, hiris
1/2 camca besar mayonnaise
Serbuk lada hitam berperisa "aji-shio" secukupnya
Garam secukup rasa

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Telur padi, direndam hingga salutannya lembut, bersihkan kemudian kupas, cuci tekur tadi dan dadu kecil. Ketepikan.
  2. Dalam satu bekas, satukan semua bahan2 di atas kecuali telur padi. Kacau rata dengan whisk. Masukkan telur padi yang didadu, kacau perlahan dengan garfu. Kemudian goreng dadar seperti telur biasa. Dalam gambar mat guna non-stik pan saiz 4 inci...


19 comments:

Isteri Encek Bard said...

comel jer jari jemari itu

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

rasa dia macamana pulak mat? ada rasa herba2 ker?

Sunah Sakura said...

ahahahaha~ ade jugak eks~ jiji jangan jeles yeee... :p

pcm, typo la... menyeinbangkan...

Sis-Lin said...

sedapnyaaaaa....aku suka telur itam ni..suka kekenyalan dia...lagi2 kalau buat sup herba..ermmm lazaaat!

Mas said...

suka telur dadar...
sedappnya tengok....

˩α∂ʏвιя∂ℓʋʌѲиɛ ακα ΔиɢɛℓιЯα ʝѲℓιɛ said...

sedap ke rasa dia..ate laen macam je teman tengok

aku said...

chubby nye jari jemari tuan yg pegang telur itu.....

Mizz Coki said...

Kalau kat Sarawak telur ni biasa aje, kiterang belah 4 campur dalam bubur nasik tu. bubur berdaginglah biasanya. pastu utk makan dengan nasi putih panas. belah empat, curah cuka dan kicap, jgn lupa hirisan cili padi dan bawang. kalau kat hotel, cold dish platter memang derang letak telur ni sekali. kat rumah kiterang pun mmg stok sentiasa ada.

Jemarioren said...

telur tiruan? nak cari pasni

TYNTHA LANA said...

En Mat, entry khas untuk En Mat:

http://lianapm.blogspot.com/2011/06/chef-wan-versi-blogger-en-mat-gebu.html

Kjee said...

telor ni fav kjee dan nadia. kami makan cam tu jer dengan halia jeruk. sedap sangat. tapi kalau orang tak biasa, boleh uwek. anyway, kjee pernah makan bubur nasi guna century eggs ni. tapi tak tau buat but bubur letak century eggs memang sedap.

Sally said...

1st time dengar dan tengok..pelik semacam jer bagi saya.

[n a j e e b] said...

tanah liar? eww..takutnya...makan nanti terus jadi liar... LOL!
.
.
.
.
.
kite suke..kite suke...sedap ni buat makan ngan nasik kosong panas pun sedap~~~~

JIJI YU said...

pakcik..nak gi lepak umah pakcik leh tak..nak jeles22 ngan pakcik depan muke pakcik..

ShashaCatering said...

Interesting! Dalam telur dadar ada telur kaler hitam.
Ni mesti kena try nih ;)

bonda_tie said...

tak penah makan telur ni. takut sbb rupe die pelik. tq for sharing mat.

Mat Gebu said...

Seperti kata kak jee, kalau yang tak biasa, rasa dia agak aneh, tapi yg ah biasa rasa dia sedap je, cuma kena makan dengan sesuatu yang boleh memberi rasa balance...

@ jiji - hahaha, amboihhhh!!!..

Rozita said...

errrr... cik mat halal ke telur ni...? selalu rasa cam nak beli tapi takut diorang letak bahan2 terlarang masa preparation je...

Pink Lavender said...

erkk..
1st time npk telor nihh..
hu3...thanks matgebu..mcm2 sy blaja dr sini

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.