BEN ASHAARI

Wednesday, June 1, 2011

SAMBAL TELUR PENGANTIN.....BUKAN 18 SX!!

P1280692
Salam tengah hari, jom makan sambal telur pengantin..haha, haipp, sapa kata mat gebu mencarut tuu, nak kena cabai kaa molot! Biasanya kalau musim cuti sekolah kan orang buat kerja kawen, jadi nanti dapat bunga telur...ada tu kalau yanga yang pergi mau 5-6 biji dapat telur. Jadi boleh lah buat sambal, mat sebenarnya ternampak Dayang Jack buat, mat guna resipi dia macam kat sini..., Sampai aku termimpi2 malam tadi, tu yang pagi ni mat terus buat. Kalau kat belah Johor, ada juga bunga telur yang telur dia guna telur asin, kalau telur berkat depa buat telur pindang, telur kaler cekelet yang direbus dengan rempah ratus selama 3 hari 3 malam dengan api yang kecil. Telur pindang akan rasa berempah dan bewarna gelap. Ok, jom semak resipi..Oh yeaa...jangan lupa undi DTS kat sini dan juga jiran mat di sini...Terima kasih dan salam sayang...

BAHAN-BAHANNYA :-)
5 - 6 biji telur rebus, kupas dan goreng hingga kekuningan, toskan
1/2 biji bawang besar*
4 biji bawang merah*
2 ulas bawang putih (resipi asal tak de)*
1/2 inci belacan, dibakar*(*dikisar halus)
Cili kisar secukupnya, mat guna 3/4 cawan
Jus asam jawa secukupnya
Gula dan garam secukup rasa
1/2 biji bawang besar hiris (mat tambah 1 biji bawang lagi).

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan minyak, tumis bahan kisar hingga harum, tambah cili kisar dan tumis hingga garing. Tambah garam dan gula secukup rasa. Tuang jus asam jawa dan masak hingga pekat.
  2. Tambah bawang besar dan masukkan telur tadi, gaul rata dan masak hingga kering sedikit. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi putih dan lauk2 lain...

15 comments:

qasehraihan said...

huhuhuhu...laparrrrr...huk

jom baca entry saya ditipu pendekar berkuda..
http://qasehraihan.blogspot.com/2011/06/entry-panas-hati-pendekar-berkuda.html

Bintang Mutiara said...

a'ah la...tiba2 perut jadi lapar...byk ni dapat telur kenduri... leh la wat sambal....

saya dh follow blog mat gebu..jom follow blog saye.. :)

http://bintangmutiara.blogspot.com/

Sunah Mohammad said...

tu diaaa... keluar sudah telor...

Miss Ran said...

pcm slalu mask...


org kenduri kekadang sampai spoloh bijik..byk betul

Mas said...

hmm..memang menu wajib yang family mas masak bila balik kenduri...
sedapppnya...

AKO @ retna said...

alamak mat,
telur pengantin dari ako untuk ko erkk ghase nya dah basi arr... :p

so, tunggu telur pengantin yang lain je la ye :-D

Rozita said...

betul tu CMG... ada org tu siap tanya siap2 anak yg ikut bape org.. semua dia bg telur sorang 1..hehe...

sedap lauk ni.. tak pernah jemu makan pun..telur oohhh telur...

Ija Zambry said...

siannn pengantin ahaha mat saje je. org biasa sebut telur orang kawin la. eh. sama la ek. hahahah!

Cik Puan Izan❤ said...

idea bila terlampau banyak dpt telur kenduri...^^

Mylady said...

ye..menu wajib bila musim kenduri..
sambal telur, makan dengan nasi dal (nasi kacang dal), memang best!!

JOM TERJAH!! @},--'--
http://ibundadelight.blogspot.com/

DJ Dayang said...

nk pengsann gaklah!...adehh...ari ni kita plak terliur2 berbesen2 dah nih..ish ish ish...

MamaFaMi said...

Mat, kalau ko ada banyak telur pindang, ko tak yah buat sambal tau. Ko antar je ke rumah mama. Mama suuuuuuuuuuuker banget makan telur pindang.

ibu haziq said...

hi mat...best la u masak,follow u

AI said...

kalo dpt teloq masin pengantin lagi best...peberet ku teloq masin...

Kasih Ibu said...

sedapnya...fav my hubby ni..cadang esk nak masak utk lunch la...

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.