BEN ASHAARI

Friday, May 27, 2011

GULAI PEDAS JANTUNG PISANG.

P1280540
Salam petang...jam 2 petang kita petang kan?..haha, tiba2 macam mengong pulak. Tak kesah lahh, ok kali ni nak share resipi yang biasa2 kat kampung. Rasa dah letak tu hari, tapi tak pe, yang ni lain sikit. Mat guna jantung pisang kapas, tapi pada mat paling sedap jantung pisang hutan. Kalau nak muai jantung pisang nipah, sebab saiz dia besar. Mat campur tulang ikan kurau dan tempe. Cili padi mat gadingkan dengan cili merah sebagai kaler. Sebenarnya ini abah mat yang nak, jadi mat masakkan, bila dah masakkan, dengan aku2 sekali belasah...Ok jom semak resipi plak...sebelum tu kalau sudi undi DTS yea kat sini...Terima kasihh..

BAHAN-BAHANNYA :-)
2 biji jantung pisang kapas.
2 keping tempe, dipotong
2 batang serai, dititik
800 ml santan cair
300 ml pati santan
1 keping asam gelugor
5 keping tulang ikan kurau yang masih berdaging, rendam
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN KISAR HALUS :-)
2 biji cili merah
20 biji cili padi hijau
5 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
1/2 inci kunyit hidup
1/2 inci belacan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Jantung pisang dibuang kulit luar hingga jumpa bahagian cerah, rendam. Dalam periuk, satukan bahan kisar halus, serai dan santan cair, kalau dan bila mendidih, masukkan tempe, sementara itu, belah empat jantung tadi setiap satu dan masukkan ke dalam kuah.
  2. Biar masak hingga lembut. Tambah asam gelugor dan tuang pati santan. Perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Masak sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api, hidangkan bersama nasi hangat dan sambal belacan.....

Link

11 comments:

Sunah Mohammad said...

gulai pedas jantung MAGE takde ke pcm? jantung rebit keee... takde eh?

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

wahh campur ngan tempe...sedap2

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

mintak semangkuk.. sedapnyer..!

zuwaidah said...

masakan kampung pembuka selera....slurpppppppppppp...hirup kuah sat aihhhh

Muhamad Luqman Hakim Mahmud said...

sedap ke jantung pisang?..tak pernah rasa

mia.lia said...

lame xmkn jntung pisang.. uwaaa.. pmg kejam..hehe

hana said...

waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa...... keji taw pakcik itali nihhh..... huh! makcik honda pong honda la mat.. mana tau tokey honda lepas nih.. wakakakakakakakaka....

besok aku nak wat jantung ayam masak lemak... kikikiki

inahar ali said...

laaaa..jantung pisang pun lain2 rasa ye mat..br akak tau..mmg jakun tul pn.doc nih..hehe! jantung pisang x pernah lg masak sendiri selalu beli jer..esp kerabu jantung pisang..waduh sodap!! pasnih leh la try resipi mat ni lak!

bersama kak Es said...

tempe itu memukau mate...
terus terpesone :)

Rozita said...

jantung tu tak yah celur dulu ke? tak rasa kelat2 ke?

roslianna naim said...

aduhai..terliur nya tgk jantung pisang tu...tetiba lak rasa lapar...mmng memukau...apalagi kalau dah memang pebret masakan ni....:)

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.