BEN ASHAARI

Friday, April 29, 2011

SAYUR LODEH...

P1270895
Salam semua, N3 ringkas je hari ni, masak yang biasa2 saja. Sayur lodeh satu hidangan popular di nusantara. Kat Johor ni pun kira wajib ada pada musim2 perayaan. Masak dia mengikut versi masing2. Ada yang ditumis dahulu, ada yang tak tumis. Mat masak paling senang, ringkas dan mudah. Nak yang rumit pun ada, tapi karang pening pala pulak. Kalau ada nasi impit, sambal tumis, serunding dan telur rebus...dahh jadi lontong...hmm, terus terasa macam nak lontong pulak..sebab tak de apa nak cerita pasal sayur lodeh ni, mat terus kan lah dengan resipi dia, sebelum tu nak promot sikit blog yang ini plak, saja jee, depa tak suruh pun..ok blog di sini....

BAHAN-BAHANNYA :-)
50 gram fucuk, potong kecil dan rendam hingga lembut
3 tangkai kacang panjang, hiris
1 biji kentang, potong berbaji
1/4 biji kobis bulat saiz kecil, hiris
1/2 batang lobak merah, hiris memanjang
1/2 cekak soo hoon, kerat pendek dan rendam
2 keping tauhu, dadu besar
2 keping tempe, dadu besar (tak letak, sebab takde)
1 liter santan cair
250 ml santan pekat
Garam dan gula secukup rasa
1 camca besar udang kering, rendam, tos dan tumbuk kasar
1 biji bawang besar hiris
3 ulas bawang putih, diketuk
Sedikit serbuk kunyit

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Masukkan udcang, bawang besar, bawang putih, kentang, lobak merah dan santan cair, kacau dan jerang hingga mendidih dan masak hingga kentang lembut. Tambah tauhu kering (toskan), dan masak lagi.
  2. Tambah bahan2 lain dan biar mendidih sebentar. Tuang pati santan, tambah garam secukup rasa dan secubit gula. Masak dengan api sederhana sambil dikacau selalu. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan..

12 comments:

kakchik@ella said...

cik mat buat kakchik tetiba rindu kat masak lodeh mama. dah la jauh kat segamat. sedih!!

man yusoef said...

yup..setuju..kat johor mmg epic makan sayur lodeh ni..makan dgn nasi impit...sedap!!

Mat Gebu said...

@ kak chik - huhu..kann dah teringat kak makkk.....hmmmmm

@ man yusoef - Yeahh betulll...

lemongrass said...

Sayur lodeh ni sedap makan dgn nasi panas2, sambal belacan dgn ikan goreng garing. Perggh, memang kaalu laki panggil pun I buat derk aje kalau tgh makan ni! hehehe...

MamaFaMi said...

Mat, sib baik ko tak sajikan sekali dengan nasi impit tau, kalau tak, tambah merana mama tengok!

Ati Masrif said...

emm..ini peberet kami anak beranak ni

di singapura ni hidangan wajib ada

Fokus klasik said...

Salam sis,..
setiap ari raya, kompom wat sayur lodeh..

sodap~

kalau wat sambal goreng.. sedap~

maszmadi said...

erm, kalau ada nasi impit, kuah kacang n ayam masak kicap... uih, sedapnyer..

Mat Gebu said...

@LG - yeahh betul2..i pun baru lepas makan ni..ikan kembong goreng ada, and of coz sambal belacan..pengsann >_<

@ mama - hahaha, ele ele ele , mama pungg dia nya menu pun bikin guaa merana jugakk..

@ ati - kann, tapi di s'pore ada tu lain sikit kan gaya masak dia.

@ fokus - salam, hoho pakcik mat gebu here..betul tu, ini antara lauk perayaan kita orang2 melayu.

@ maszmadi - tuu diaa, memang boleh pengsann..

Mashimaro said...

Ni rasa nak msk ni...nak belajar dlu,ntah jadi,ntahkan x...

Mashimaro said...

Ni rasa nak msk ni...nak belajar dlu,ntah jadi,ntahkan x...

Mashimaro said...

Ni rasa nak msk ni...nak belajar dlu,ntah jadi,ntahkan x...