BEN ASHAARI

Monday, March 7, 2011

PASTI ANDA TAK SUKA MENU NI...KANNN....

P1260126
Betul tak, berapa orang sangat suka menu macam ni...abah mat sendiri tak suka, tapi mat gebu suka, peria tu ada pahit2..sedapp, cuma syaratnya kena masak pedas macam dalam gambar tu. Ini lauk mat masak petang tadi, atas permintaan bonda untuk berbuka puasa...aku puasa gak, bila malam..hehe. Peria ni banyak khasiatnya, tapi sebab ianya pahit, maka bukan semua suka, alah ubat mesti rasa tak sedap, kalau sedapp memanjang tu jadi "racun" pulak dah. Yang ini gaya masakan dia ala2 asam rebus, semua main rebus tak dak guna minyak...Ok cukuplah bebel, penat..esok ada benda nak uruskan...perghh 12 hb.....dekat dah tuu...mudah2an semua berjalan dengan lancar...insya allahh...

BAHAN-BAHANNYA :-)
4 biji peria katak
4 ketul tulang ikan masin kurau, rendam 20 minit
2 helai daun kunyit, disiat2
3 keping asam gelugor
1 kiub pati ikan bilis "maggi' (optional)
Air secukupnya
Garam dan secubit gula
5 biji bawang merah*
2 ulas bawang putih*
20 biji cili padi thai kaler merah*
1/3 inci kunyit hidup*
Sedikit belacan*(*ditumbuk halus)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Peria dibelah 2, buang biji dan belah tapi tak putus untuk setiap belahan, rendam dalam air bergaram. Ketepikan.
  2. Masukkan bahan tumbuk halus dalam periuk bersama tulang ikan kurau masin (toskan), tuang air secukupnya dan didihkan. Masuk asam gelugor, kiub ikan bilis (jika guna), peria katak dan daun kunyit tadi, juga sedikit gula.
  3. Biar mendidih perlahan hingga peria lembut, rasa dan jika perlu baru tambah garam. Kacau perlahan dan boleh matikan api. Hidangkan panas..

28 comments:

whitecappuccino said...

sapa kata tak suka?? saya suka peria walaupun ia pahit.

AdyBudika said...

saya tak maakn katak~~ errrr

ratusiput said...

mmg laju betul ko buat entry mat dlm satu ari.sampai kdg2 terlepas pandang.bila la ratusiput nk buat entry bertindih dlm satu ari.tunggu aku jd surirumah spenuh masa kot baru ble buat entry byk2 dlm satu ari.alasan kan.ehehe..nk 1000 daya.uishh peria...mmg tak pnh mkn n tak teringin nk cuba.dasar manusia yg suke mkn mende sedap je.pastu dpt penyakit.tp peria mat tetap mengiurkan... :)

mas.saari said...

sedapnya abg mat;

saya suka peria
paling saya suka peria goreng!

yna fazlyna said...

setuju ngan mas.. yna jugak suka makan peria.. tapi yang mak masak je. coz mak masak tak pahit..

http://ceritacintayna.blogspot.com/2011/03/ohh-tidak-blog-ku-bukan-blog-cinta.html

Diari-Selebriti-Mama said...

abg mat..menggerodak perut ni haa tengok entri abg mat..peria walau pun pahit..tetap sedap.kls satu family suka makan masakan peria ni..

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

nyum2..

IQBAL ZARIN said...

peria kalau dah dimasak pelbagai resipi x de la pahit sgt. feveret ni. hehe~

Kak Sam said...

Assalamualaikum...
Rasanya sapa yang tak suka sayur ni memang rugi. Sedap Bangatttt....

cik cek said...

Cik Mat...kak cek suka sgt peria...walau pun rasanya pahit..tapi sedap pe...sebab yang manis belum tentu maniskan... :-)

simply nana said...

tak berapa suka sgt peria, tp yg ni nmpk cam menarik hati jea...

atie @ ejay said...

sedapnya!:)

cikcleopatra said...

saye suke makan peria!!peria masak lemak..waa sedapnye!

putERi-kAtEk said...

saya sangat suka peria...tapi xnk la yg pahit sangat...pastu goreng letak telor hancur....nyummy!!!!

Noriz said...

uiskh sodapnye, biasa goreng je... leh tiru ni :)

Melur Jelita said...

Saya suka...

Hanim Mahali said...

suka sangat peria...Kegemaran tu...Sebab peria banyak kebaikannya...
Tapi tak pernah pulak masak ni...Selalu masak peria tumis goreng je...Nak kena cuba ni...

miszlullaby said...

mak ML suke..ML mmg geleng-geleng kepale klo mak suh makan.hihi..

kakchik@ella said...

nak cubalah cik mat. mlm ni kita gi cari peria. hihi

Nur68 said...

Ini favourite sy ni ...suke sgt, kalau buat kerabu pun sedap ni...kadang2 sy makan ni mentah cecah dengan cencaluk...

Azwani said...

erkk 12hb..musim cuti sekolah tu, CMG nak kawen ekkkkkkk???

mamA_pg said...

masa kecik2 memang pantang kalau mak masak peria...tp la ni bedal ja..huhu

man yusoef said...

yea...mmg tak suka peria...haha..then jering...masak la mcm mane pon, mmg tak nak rasa...hehe

eina said...

wahhh..peria..eina memang suka CMG...sedap ekk buat mcm ni..biasa goreng je..tapi eina nak tanya apa beza peria katak n peria biasa ye?maksudnye dari segi rasa,ada beza x?

aDisH.sHidA said...

suka peria goreng + telur....

Warna Warni Kehidupan said...

saye sukeee....tp kalau pahit sangat bole jadi tak suke...

AngahSayang2314 said...

alamak peria tak suka la....

madam j said...

Slm en. mat. Td pi psr mlm beli bhn2 utk msk menu ni...Ni brapa kali dh ni buka blog en. mat nk check resepi...hehehe.

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.