DUNIA BLOG SEKARANG SUDAH BERUBAH...

Dunia blog sekarang sudah berubah banyak sangat...ibarat kata pepatah melayu, banyak udang banyak garam, banyak orang banyak ragam...hmm begitu lah dunia blog sejak2 sekarang ni. Saling bersaing sesama sendiri, ada tu cara sihat, ada tu pulak cara tak sihat. Sentiasa ada yang baru, dan yang lama makin ke atas jika pandai membawa diri. Ada juga yang menggunakan jalan pintas, untuk mencapai sesuatu yang mereka inginkan, ada pulak lebih suka bergerak secara perlahan sehingga sampai ke satu tahap yang membanggakan tanpa ada sebarang kontroversi...itu pilihan masing2...kann...

Jika kita komen terlebih pasal dunia blog, ibarat menepuk air didulang, terpercik juga nanti ke muka sendiri. Kadang2 rasa macam kurang selesa dan keseronokkan itu pudar bila masing2 bertelagah...mempertikai kan sesuatu yang mereka kurang pasti. Tiba2 aku rasa macam nak bawak blog masak2 ni jauhhhh dari semua..hmmm..takut..takut nanti terkena tempias becak dari lopak yang kotor airnya...tercemarr., Tapi begitu lah adat resam blog ciptaan manusia, dan masing2 mencorakkan budi pekerti blog masing2..jika pemiliknya berhasat dengki, maka jadi lah blog pendengki, dan sebaliknya.... aku makin risau dengan dunia blog sekarang ni...biar lah kita maju dengan cabaran yang membina tanpa ada niat menjatuhkan bangsa sendiri....Aku sedar..siapa lah aku ini untuk membicara kan hal2 sedemikian, aku seorang umat manusia yang banyak menghabiskan masa dengan dunia masakan dan bila menulis sudah pasti kelihatan janggal, tanpa hala dan tujuan....hmm tak pe lah cuma nak tulis apa yang aku rasa sekarang ni.....tu saja...coretan ini hanya untuk diri aku..bukan untuk engkau, dia atau kamu....

Post a Comment

34 Comments

  1. salam..abg mat...

    apa je yg kita buat yg penting ikhlas dan nawaitu kerana Allah..semoga Abg mat terus berblog ngan resepi2 yg best2 lg...adore all ur recipe!!

    ReplyDelete
  2. Salaam Mat..

    Sihat? Mudah-mudahan sihatlah ye..

    Mama rasa, mama masuk dalam kategori blogger yang bergerak slow and steady. Ke mana arah tuju, tidak ku ketahui... tapi daku meneruskan perjalanan ku semampu yang boleh...

    Hmmm ada nak kena becak ke Mat? Ish, kalau Mat nak bawak lari blog masak-masak... jangan lupakan mama ye... I follow okay...

    ReplyDelete
  3. blog che mat gebu tak kena kot tempias tu...jangan risau..CMG kan menghabiskan masa dengan dunia masakan je..takde sape berani kacau (kot)..

    p/s : Alaaa CMG ni soalan saya kat facebook dapur tanpa sempadan tu lom jawab lagi..hehe..

    ReplyDelete
  4. coretan ini walaupun hanya untuk che mat, saya baca dan sisipkan dalam hati...

    terima kasih...

    ReplyDelete
  5. sbb tu cik mat, kak chik lbh suka 'low profile'. tk da niat nk brlumba2 dn lwn sapa2.

    dah setahun brblogging, masih berpaksikan pada niat yg sama "IKHLAS DAN DARI JIWA".

    ReplyDelete
  6. tak selalu cikmat tampil dengan entry tanpa mengandungi resepi masakan...tetapi, bila ia terjadi, mesti ada yang tak kena..uhuhu..apa pun cikmat..selamat maju jaya.. *entry yang tulus lagi ikhlas ni..ihihih

    ReplyDelete
  7. errr.. cik pulau juga dengki dgn masakan CMG yang memang memukau hati.. tu yang buatkan cik pulau nak belajar masak sekarang jugak..

    tu kira dengki yang positif kan???errr.. ada ke?? tapi at least boleh motivate org2 yang macam cik pulau ni. hehehe..

    balik umah nanti.. terus nak belajar masak... dah pasang niat ni.. Thanks btw CMG.. ^^,

    ReplyDelete
  8. Che Mat..
    Betul tu,tapi tak berani nk komen lebih2..cukuplah skadar dlm hati :)
    Aku ni plak lagilah,org berblog nk berblog gak..pastu tenggelam tk timbul2,haha

    ReplyDelete
  9. kdg2 pening pale bila masuk blog yg duk kutuk2 org lain n yg terlalu kejar trafik..fenin2,biala depa..jnji belog cmg sedap di tgk..menyelerakan..sape2 nk kutuk cmg,gtaw saya bia sy inject bontot depa..hihii:)

    ReplyDelete
  10. @ lela - nama koo tetap di hati ku.. "leloyang" haha...yg tu mmg aku tak bley lupa...agak2nya laki koo marah tak kalau dia baca aku komen ni?..erkk..

    ReplyDelete
  11. btol la.. banayk kebenaran gak ape yang cik mat cakap ne.. makin mencabar kan duni blog ne :)

    ReplyDelete
  12. salam,
    betul apa yang cik mat ckp tu. tapi biarkanlah nyamuk-nyamuk nak ckp dan nak buat apa shj. sebab opinion dan interest kita semua berbeza. yang penting nawaitu kita...that really counts.

    ReplyDelete
  13. Salam Cik Mat,

    saya kategori terlampau lembap dan slow tetapi saya bahagia dengan cara saya.

    ReplyDelete
  14. sedangkan lautan kian berubah, inikan pula blogger

    erk, betoi ka?
    hehe

    jgn mat gebu dah xpost pasal makanan dah r
    =)

    ReplyDelete
  15. agree...mcm org mcm ragam. cuma doakan diri kita x jd mcm tue sudah la mat gebu.entry makan2 gak yg best 4 me :)

    ReplyDelete
  16. Mat paling best bila tahun2 sebelumnya. ko ingat tak pada Joayee, S_Shamen, Princess Yatt, kak mon, cik wan, kak pah sherry, siti azma, kak E, dan lain2........ seronok ek masa tu.... windu la ngan diorang....

    ReplyDelete
  17. @ nina - betul2...masa tu bess jee, sebab tak de lah nak bergasak2 bagai..

    ReplyDelete
  18. betul la en. mat..
    saya br setaun berblogging, tapi terasa sangat2 perbezaan setun yang lepas dengan sekarang.
    paling saya xsuka, blogger sebok cari salah blogger lain n hentam2..
    pada saya itu hak masing2..
    kan blogging ni free, so masing2 punya hak masing2.
    sepatutnya jangan masuk campur dalam hal orang.. kan? kan?

    ReplyDelete
  19. Betul tu Cik Mat:)

    ReplyDelete
  20. hhuhu jgn kusut2 ye mat gebu. sy suka resipi2 mat gebu lah. ;)

    ReplyDelete
  21. hai mat,
    akak ni masuk dlm kategori blogger saket jiwa la kot(sendiri punye kategori). skang cube lari dari ummuhanis ke alamanda. just trying so hard to change myself.
    tp ape aje masalahnye dgn dunia akak, u're still the best mat. tak kire lah sape nak tepuk dulang or terpercik, yg pasti mat akan sentiasa buat semua org senang lebih lebih lg akak.
    thanx a lot mat.

    ReplyDelete
  22. @ lady - thanks dear..

    @ alamdan - huhu, saya pasti akak pun hadapi masalah yang sama kan masa berblog dulu..

    ReplyDelete
  23. terlalu byk dugaan dan cabaran dlm dunia blogger ni...mcm2 ragam rupanya..apa yg penting keikhlasan hati kita utk menulis dan berkongsi bersama.

    ReplyDelete
  24. Salam cikMat,

    I live by the words in the song "Pack Up" by Eliza Doolittle....
    Life's too short...

    Hugs and blessings xox

    ReplyDelete
  25. good point cik mat.
    xpe, yg penting kite tahu ape yg kite buat.=)

    cikmat jgn bawak lari blog masak ni jauh2 tau, letih saye nk kejar nanti.saye ni xkuat lari.hihi =)

    ReplyDelete
  26. yerla cik mat..sy pon org baru..ingatkan dunia kat sini aman..rupanya sama jer dgn dunia kat luar..masing² punya suka la kan..kalau jadi hero dlm dunia belog pong apa yg dapat..kita kat sini kan just for fun..tulis apa yg kita tak boleh nak suarakan..

    ReplyDelete
  27. salam Mat..lama tak tingal jejak kat sini.Hanya singgah dan melihat dari tingkap dapur Mat je...tak pe Mat yang penting hati kita ikhlas.Cm pun belajar dari kesilapan.Yang baik jadikan tauladan dan yang tak best tu kita jadikan sempadan.Yang paling utama sekali hati mau baik:)

    ReplyDelete
  28. suka entri nie, penuh ngan tersirat.

    ReplyDelete
  29. Salam Mat! Betul kata Nina tuh, akak pun rindu dengan KakmOn, Yatt, Joayee, Kak Pah, Noreen dan skrg Jun pun dah mula mengundur...agak2nya lepas ni akak pulak la kot...tp bukan sebab apa2..maybe masa saja yang x mengizinkan...kalian semua tetap di hati....Jenis naik2kan trafik tu, setakat cuba2 ajek..sebelum ni kan kita dengan cara kita, tiada gangguan, rasa lebih aman...x rasa tertekan, xda rasa persaingan...dan yg penting blog kita x harus jadi beban pada kita untuk bersantai bersama keluarga, bercuti dan yang lain2 aktiviti selain urusan duniawi yang x sudah2 ni kan...kan...hehee...Hidup DTS!!

    ReplyDelete
  30. Assalamualaikum.. cmg, sy selalu go through sekali kt blog baru sy kenal, kalau x berkenan sy slow2 kuar. hihi.. suka wat hal sendiri je. xnk kacau org spy org x kacau kita =)

    ReplyDelete
  31. Lisa pun x suka org duk2 spy Lisa ni...tp mat jgn la berenti blogging eh..

    ReplyDelete
  32. tertarik betul saya dengan entry ini...:) sangat2 betul...:)

    ReplyDelete
  33. malas nak layan mereka ni..baca dan duk diam ajerlah

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.