BEN ASHAARI

Sunday, March 20, 2011

BUN INTI ....dan....MELUR JELITA "GIVEAWAY"

P1260354
Assalammualaikum, hmm mula2 malas nak letak N3 roti ni, tapi fikir2 baik letak, kot2 ada yang nak mencuba esok, sapa tau kan..Bila hujung2 minggu macam ni, ramai ibu2 akan memasak dan menyediakan hidangan untuk keluarga. Paling diutamakan pasti lah kanak2 rabena kann. Mat siang tadi buat roti, guna inti puff yang berbaki. Inti tu telah mat bekukan dalam freezer, lepas dinyah beku, panaskan kejap dan diguna semula untuk bun ni. Resipi senang dan guna tepung gandum saja, mudah dan lembutttt...hehe.

P1260369
Resipi ni mat pernah buat dulu dan juga pernah tersiar di Majalah Jelita. Yang ni ada tiga cara, guna breadmaker boleh, guna mixer boleh atau guna tangan pun boleh, tak de masalah, insya Allah jika diizinkan Allah ia akan menjadi dengan eloknya. Kali ni mat guna cake mixer untuk membuat dohnya, kita perlu pasang pencangkuk doh untuk menguli dok roti ini. Menghasilakan 12 biji bun. Inti tu terpulang, anda nak letak inti manis, savory atau bun kosong, ikut citarasa masing2... Terlanjur mat letak N3 ni, nak promot sikit pasal blog sahabat kita ni yang mengadakan "GIVEAWAY"....

Sapa lagi kalau bukan blog Melur Jelita... hadiah dia lumayan, serius dan tarikh tutup dia pun lambat lagi, iaitu pada 17 April 2011....anda yang berminat boleh sertainya dan seperti biasa, mesti lah ada syarat2 dia kan...Mudah saja, tak memeningkan, bayangkan kalau anda menang?..Tak ke berbaloi....ok jom kita lihat cara macam mana nak menang GA Melur Jelita ni...jomm klik sini.. Ok selesai pasal GA, kita lihat pula resipi senang ni..

BAHAN DOH :-)
300 g tepung gandum
55 g gula halus @ gula kastor
1/4 camca teh garam
1 camca besar susu tepung
1/2 camca teh bread improver
30 g minyak sapi (guna mentega pun ok)
1 1/2 camca teh instat yeast
30 g telur (1 biji telur, kocok sedikit dan timbang)
100 ml air suam
50 ml air (xtra)
Inti secukupnya (buat inti kentang, macam inti karipap tuu)
Bijan untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Satu kan instant yeast, 1 camca teh gula halus ke dalam air suam, kacau rata dan biar 5 minit hingga berbuih. Satukan bahan2 lain kecuali inti, bijan dan 50 ml air (xtra), ke dalam mangkuk pengadun, gaul rata dan tuang bancuhan yeast tadi, gaul hingga menjadi doh. Jika kurang air, tambah sedikit dan terus menguli hingga mendapat doh yang lembut dan tidak melekat di mangkuk adunan. Bulat2 kan doh, tutup permukaan mangkuk dengan plastik dan biar 45 minit atau hingga naik.
  2. Tabur meja kerja dengan tepung, keluarkan doh dan uli sekejap. Bagi kepada 12 bahagian (kurang lebih 50 gram setiap satu). Bulat2kan. Ambil satu doh, leperkan dan isi 1 camca besar inti. Tutup inti dan kemas kan. Susun dalam loyang yang telah dilenser sedikit mentega. Buat hingga siap.
  3. Biar 45 minit lagi hingga roti mengembang. Sapu lebihan baki telur tadi dan taburkan bijan rata. Bakar 25 minit hingga kuning keemasan. Sedap dimakan panas..dah sejuk pun roti dia masih lembut....Selamat mencuba..

9 comments:

y u y u Z u l a i k h a said...

kak melur jelita ada invite saye joinnn! heheheh!

Cik Kamoo said...

dah la tgh lapar nie....adeeh makin lapar lah pulak tgk roti nie


http://secretwordfromheart.blogspot.com/2011/03/3rd-putrajaya-international-hot-air.html

cik pulau said...

aduhh... roti la pulak che mat ni..
ni yg buat cik pulau lapar ni,,
tp kalau beli pun mesti tak sama dengan che mat punye.. huhu..

nurainmohamad said...

wah! sedapnye.leh send kat ain x??
nak makan....lame da x makan air masakan air tangan..asyik makan beli je..



http://itssmellsowonderfull.blogspot.com/2011/03/blog-post.html

Shaizhar said...

saya sesat... saya sesak.. x makan lagi nie.. kat umh mak cik purple nie..
syhhhhh jgn bagi tau dia

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

sedapnyer bun tu...

Adzriel AB said...

sedap buat mkn petang ni. ptg ni bubur cha-cha je...nak cepat.

♥WEIYDAWEINGWAFFA♥ said...

nak kasik roti tu lembut..saya adalah FAIL!! adess

hi fwenz!! keep it up blogging ya!! Kalo free meh ler singgah my blog..--> mummylovers blog

Melur Jelita said...

Salam Cik Mat,
terimakasih banyak - banyak sebab tolong promote kat sini. Maaf lambat respon sebab brok lemau.

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.