BEN ASHAARI

Saturday, March 26, 2011

BUBUR KACANG MERAH.... I LIKEE!!

P1260706
Selamat petang, jumpa lagi dengan mat gebu yang memang gebuu..Petang ni mat masukkan satu jenis pencuci mulut yang biasa2 sangat bagi kita orang2 Malaysia, Singapur, Indonesia dan Brunei. Ceritanya abah mat nak buat ais krim Malaysia, semalam dia beli lah 2 paket kecik kacang merah. Malam tadi mat siap2 rendam dulu, lepas tu pagi ni rebus guna periuk tekanan, dalam 12 minit macam tu, dahh siap, kalau rebus macam biasa, mungkin ambik masa 50 minit hingga 1 jam...mungkin lah kan, sebab dah selalu guna pressure cooker, jadi tak boleh nak agak pulak masa yang diambil jika direbus secara manual..huhu sori yeaa...Mat cuma agak2 saja terutama dari tahap kemanisannya terpulang pada anda..

BAHAN-BAHANNYA :-)
2 cawan kacang merah, cuci dan rendam semalaman
1 liter santan kelapa
Gula secukup rasa
1/3 camca teh garam
2 helai daun pandan, disimpul

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Rebus kacang merah tadi hingga empuk, jika guna periuk tekanan @ pressure cooker, rebus 12 minit. Ikut arahan pada periuk tekanan masing2.
  2. Tambah daun pandan dan santan. Masukkan gula secukup rasa, kacau dan biar mendidih. Manis tu ikut rasa masing2 lah yea, tapi biarlah sederhana, jangan manis sangat.
  3. Akhir sekali masukkan garam, kacau rata dan masak sekejap. Matikan api dan boleh hidangkan samada sejuk atau panas.

10 comments:

Nailah Azman said...

Alahaiii .. sedapnya! Suka bubur ni tapi takde daun pandan kat sini. Huhuhu.

Kak Sam said...

Assalamualaikum...
Cikgu mat simpan 2 mangkuk yea. Sat lagi saya samapi ke sedenak.

kasihredha said...

dah lama tak makan...
sukeee...

Mama Hanim said...

Kat kedah skang ni hujan sgt lebat CMG. tgk bubur tu mmg buat saya tingat masakan mak kt kg..sob sob..

N3 Baru: Dua BE Nuffnang Dtg Lagi, BE Ke 13 N 14 Utk 2011, Tq Nuffnang

putERi-kAtEk said...

ini bukan bubur kacang merah.... ini bubur kacang pepel.... hahahahaha

el-janna said...

mat gebu> nape jadik pepel konpius tp betol2 nmpk delicious

JIJI YU said...

hehhe..kaler die cam prple gitu..tapi takpe asal kenyang suda

Ummi said...

Mat, cantiknya bekas tuh....akak kalau x dpt bubur, dpt bekas pun jadi la Mat...mmg leh hilangkan stress gitu...hehehhee

mia.lia said...

xsuke kcg merah..hehe
dlu dkt rstoran..hangout dgn kwn2

sy teramek dia punye dessert
ade kcang merah.. mmg 1 jam la nak habis..hahaha

~...AmALinA....~ said...

waaa lamanye tak makan...huk3 pakcik mat ada lagi x?? bak sikit...<---kempunan

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.