BEN ASHAARI

Thursday, February 10, 2011

SAMBAL KERING TEMPE.

P1250481
Selamat petang semuaa, erkk maghrib laaa bukan petang dahh. Tempe lagi, dah musim tempe agaknya negeri mat gebu nih..haha, tak pe lah benda berkhasiat kan, tempe ni kira makanan wajib bagi orang2 jawa dan rakyat Malaysia amnya. Kalau nak hari raya, hmm tempe menjadi rebutan orang ramai. Kali ni mat buat sambal kering tempe pulak. Mat campur dengan ikan bilis yang digoreng garing dan juga kacang tanah sebagai bahan sampingan dia..Ni kira kurang lebih macam kerepek pedas ubi sambal tuuu. Rasanya makan macam tu pun sedap, hmm makan dengan bubur pun ok juga kann...hmmm, buat dia senang saja, jom kita lihat macam mana...

BAHAN-BAHANNNYA :-)
4 keping tempe (mat guna jenis yang bungkus dengan daun)
1 genggam ikan bilis, cuci dan toskan
1 genggam kacang tanah
1 cawan cili kisar
2 ulas bawang putih
1/4 cawan jus asam jawa @ 3 camca besar cuka makan
Garam dan gula secukup rasa

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Tempe dihiris nipis, gaul dengan sedikit garam dan goreng hingga garing. Angkat dan toskan. Begitu juga ikan bilis dan kacang tanah tadi, digoreng garing. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam kuali, tumis bawang putih hingga wangi, masukkan cili kisar dan tumis hingga garing, tuang jus asam jawa atau cuka. Tambah sedikit garam dan gula secukup rasa (gula lebih sikit).
  3. Bila pekat, masukkan tempe, ikan bilis dan kacang tanah tadi, gaul hingga rata. Biar kering sekejap dan boleh matikan api. Sejukkan sebelum disimpan dalam bekas kedap udara...






20 comments:

AdyBudika said...

nie leh tahan lama kan?? nak tapaw...

y u y u Z u l a i k h a said...

wahhhhh! bagus arr abang mat gebu ni! selalu buat pasal tempee!


pebrett!

balik langkawi, saye nak buat puas puas semua resepi tempe abang mat gebu!

Nieza said...

waduhh sedap bangat ni...baru jer masak tempe...tapi terasa nk mkn lagila..nk kena pi cari lagi ni.

HaSue said...

kiranya snek laa ni ek?hehe

hana said...

Aku baru mengabiskan riwayat sebungkus tempe plastik sebentar tadik! oh tidakkkk jika harus meninggalkan riwayat si satu lagik! huh!

zarin said...

owh! sedap sungguh ni.. baru je habis dinner, dah terasa nak makan tempe ler pulak

jღ®ϊ●●ղՕvЗllღ said...

agaga .. pakcik!! my peberet lauk .. tibe2 tingat apak yang tengah bawak taxi tu .. hantu tempe sungguh!

NadiRah said...

betul!!!
memang skang musim tempe kot kat johor..
nad pon dah suka makan tempe sambal kering sekarang..
kat sini sambal tempe manis2..
bukan pedas2...hehehe

ayu marlina said...

sedap! lau x gune tempe, che try wat kat mi siput.. ala2 mi siput sira sambal..aduh! meleleh..

Mas said...

sedapppp.....
selalu makan yang mak kawan mas buat...

putERi-kAtEk said...

huwaaaa....tempe ni peberet saya....ini tahan lama tak???

tak pakai bawang kan?

anymz said...

makan sambal cenggini dgn masak lemak fucuk sedap kan cik mat..

Teacher Maria said...

Salam Cik Mat. Ni la menu saya semasa belajar duk di hostel dulu. Mat bekalkan 2 minggu sekali.

akuanakpahang said...

Salam CMG, org rumah kita biasa buat bender nie mmg sedap.

shah-kayrul said...

selamat malam cik mat...tgk sambal tempe kering nie menggugat iman tul...dah kul 10 lebih nie...semua kedai tempe dah tutup ....huaaaaahuaaaaa

hana72 said...

salam CMG,mak saya org jawa..,selalu gak buat sambal tempe nie..,tp ada nama lain mak sya bg..,sambal tahi musang..,hehe x tau mana dpt nama tu..,mmg sedap...,

nurayunni said...

selalu mkn tp xpndai buat...jadi basah...xkering pun..hehe..
kene try lgi nampknye...

Isteri Yang Comel said...

alahai cik mat sedap nie.. selalu gak wat tempe cam nie...wat ratah jer...

mia.lia said...

waaa..sdappp..tp lgi suke mkn yg ada tempe je..hehe

yusparisa said...

sedapnya....feveret ni..

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.