BEN ASHAARI

Wednesday, February 16, 2011

GULAI NENAS IKAN MASIN....PROMOT BLOG 2 - 3.

P1250679
Waaaa..panasnya badan, pala pening, gigi semua sengal laaa...ni kena membeli belah ni baru sehat..boleh gitu? Ingat hari ni malas nak masak, tapi masak lah juga sikit..Kalau tu hari kak ummi kuantan masak lemak nenas ikan masin kann, tapi dia guna ikan sepat, tu pasal tercekik, mat guna tulang ikan kurau, insya allahh tak terkecik, kecuali makan dalam gelap sambil raba-raba, kalau tu, ada kemungkinan tercekik...Kali ni mat masak guna nenas madu..sedapp sebab manis kan..Ok kali ni mat promot pulak satu milik wanita...tapi serius lahh blog dia bess gambar lawaa2...hmm blog siapa kah ituu....

Tentulah blog "gadis bunga"..mula2 dulu ben yang sebut2 blog ni, lepas tu mat masuk, memang betullahhh....gambar dia ambik lawaaaaa..serius.. tak caya sila klik sini...malas nak cita banyak, pening pala nihh..

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 biji nenas madu, kupas dan hiris serong
5 kepingan tulang ikan kurau masin yang masih berdaging, rendam
2 keping asam gelugor
230 ml santan pekat
600 ml santan cair
3 batang serai
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN KISAR HALUS :-)
1/4 cawan cili padi
5 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
3/4 inci kunyit hidup

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Satukan serai, tulang ikan masin (toskan) bersama bahan kisar halus, jerang hingga mendidih dan tuang santan cair. Masukkan nenas dan biar mendidih.
  2. Tambah asam gelugor, garam secukup rasa dan sedikit gula. Kemudian tuang pati santan, masak dengan api perlahan sambil dikacau selalu. Rasa dan jika ok boleh matikan api..Hidangkan segera bersama nasi hangat dan ulam-ulaman..

19 comments:

Sari Yusa Ibrahim said...

Salam, cik Mat, agak2 kalau ikan pekasam masak cenggini, sedap tak?

ceritera asni said...

PAK CIK MAT!!ALAHAI,SEDAPNYA GULAI TUH...

Sari Yusa Ibrahim said...

betullah CMG, ada sesuatu di blog Gadis Bunga ni... wajib link!

putERi-kAtEk said...

yummy!!!!

pcm, nk masuk jugak lagi skali aci tak....hahahahaha

nazirulhazwan~ said...

nak jadikan cite, semalam den baru lepas makan gulai ikan masin ni, hahaha

Melati Qistyna's Mummy said...

eh eh, kita masak udang masak lomak arini... :P

terliur plak nengok ni... ade nenas tu... :)

AshAnas said...

gulai nenas ikan masin utara saya, lain plak rupanya... jom la tgk...
http://dapurshirashaakira.blogspot.com/2011/02/resipi-gulai-nenas-ikan-masin-utara.html

Nurhalawa Md.Yusof said...

Kebetulan masak lauk ni untuk lunch tadi..kami biasanya letak timun dan lengkuas blend..sedap..

Isteri Yang Comel said...

cik mat terliur tengok gulai ikan masin nie

Nina Juliana said...

my feveret ni.. hai.. kecuh air liur tgk..

b a m b a m ' s said...

nenas ganti ngan belimbing buloh pon sedap gak kan cik mat..kecur air liuq!

Rima said...

Waduhhh sedap ni pak! hari tu dah masak gulai udang.. this weekend i will masak ur gulai ok.. ty cik mat!

gadisBunga said...

terbuntang sekali lagi mata kite ni cik mat gebu! terima kasih dehh!!! :)

d_LA said...

mak aihhhhh sedapnye..rindu mskn mak !!!! huwaaaaaa...pe ssh, resepi dh ade mskla sndiri kan..hehe..thanx CMG

Pembawa_Wacana said...

rase macam teringin jer nak masuk dalam segmen promote blog ni...hehe

MasZuber said...

salam ziarah,
telan air liur den tgk gambor tue..

cik fara @ fanadz said...

adoiii.lapar tengok gambar ni.dahla tengah diet.huhu.

LyNn HaMzAh said...

glamour gadis bunga...hehehe...

jaja said...

sedapnye cik mat...terliur ni...td dah beli nenas madu...esok boleh buat ni..yum yum...hehehe

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.