BEN ASHAARI

Tuesday, November 30, 2010

NASI GORENG KANAK-KANAK RIANG

P1240226
Salam Selasa semua, hari ni dah 30 hb, hari terakhir dalam bulan November, esok masuk 1 hb December, merupakan bulan terakhir 2010. Hmm, tiba2 kan, mat rasa, kot2 lah tahun depan mat gebu tak de lagi...maka tinggalkan segala kenangan ku di DTS, Tiffinbiru ini sebagai tanda kasih mat gebu pada anda semua, siapa lah tau kan, tah2 tak sampai tahun depan, hmm perasaan ni rasa macam lain jelah...mesti sebab dah makin berusia..huhu. Ok kita tinggalkan kesah tu, hari ni mat nak share satu resipi yang semua orang tau dahh, tapi tak kira, letak juga. Tak kesah lah kalau ada kata nak tayang set pinggan antik ke atau dah habis modal ke, janji ada N3 baru, kesudian anda2 singgah ke DTS amat2 dihargai....

P1240229
Sebab apa mat beri nama nasi goreng kanak-kanak riang?..Sebabnya nasi ni dah lah ringkas sangat, dah tu tak pedas. Kanak2 mana lah tahan pedas, orang tua pun ada yang tak tahan. Hidangan sampingan seperti ayam goreng, timun, salad dan apa2 saja lah yang kanak2 suka, nak letak nugget pun boleh, tak de masalah. Biasanya nasi goreng kita buat guna nasi berbaki atau nasi semalam, pada mat nasi beras wangi agak kurang menyerlah kalau dibuat nasi goreng, tapi itu terpulang pada selera masing2, yang nak makan kita dan keluarga, buat apa nak ikut tekak orang lain..betul tak?...hehe.

BAHAN-BAHANNYA :-)
4 cawan nasi sejuk, dileraikan
2 biji telur ayam, kacau sedikit
10 tangkai kacang buncis, potong kecil
1 biji bawang besar, dadu kecil
2 ulas bawang putih, hiris halus
1/2 camca teh serbuk lada sulah (optional)
1 1/2 camca besar majerin
1 genggam ikan bilis kecil. cuci bersih, tos dan goreng garing

BAHAN SAMPINGAN :-)
Hirisan daun sup
Bawang goreng
Ayam goreng
Daun salad
Hirisan timun

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan marjerin hingga cair, tumis bawang besar, bawang putih hingga layu, masukkan kacang buncis dan kacau rata. Tolak ketepi kuali dan masukkan telur, biar telur mengeras sedikit dan hancurkan, gaul rata dan tambah ikan bilis, serbuk lada sulah serta garam secukup rasa.
  2. Masuk nasi dan gaul hingga rata. Besarkan api dan kacau goreng hingga nasi sedikit garing (jika suka), rasa dan jika ok boleh matikan api.
  3. Hidangkan bersama bahan sampingan. Kalau bukan untuk kanak2, anda boleh tambah hirisan cili...

27 comments:

Rina NAR said...

mak budak pun suka recipe ni jugak...sedapnya!!!! :)

nursarah puteri biru said...

aaa, kalau tak pedas mmg biasanya tuk kanak-kanak.

saya kalau tak pedas mmg kureng selera sket. hehe.

tapi mmg tetap nampak sodap tu...!

Mus said...

Masa kenduri elok wat bagi budak makan..kang xdela nangisssssssss podeh..podeh...tapi mak ngan bapak budak pon suka gak nasi goreng nih...;)

Miss Zan said...

nasi goreng nie.. time2 hujan lg bess makan... nge mak pak budak sekali jd riang.. haha:))

faizwan said...

Salam, En Mat naper entry hari ni bunyi lain jer.. ooo nasi goreng cam gini saya selalu buat jugak sedap tambah cilipadi kasi pedas skit

K.Nor said...

salam che mat, nasi goreng utk ibu2 riang tak ada ke? hehehe

EDDIE YUSTIN said...

salam...nasi goreng macamni memang kesukaan anak-anak..tak pedas...
Bila lak nak buat nasi goreng untuk bapak-bapak riang..hehehe...di doakan agar CMG AKAN SUKSES LAGI DI TAHUN HADAPAN...AMIN

Yatie said...

Salam Mat,
Akak doakan moga Mat sihat dan pnjng umur...smlm anak dara akak masak nasi goreng sendiri...siap masak je tukar baju...dia kata bau bawanglah,bau belacanlah....hai mcm2...lenkali akak tunjuk dia resepi mudah ni...mesti dia suka...

=>Mat mari tngk iklan kening gerak2 kat blog akak...anak dara tu anak akaklah...SERI..suka2 jek...

Rozuan Ismail said...

Wah.best tol.utk kanak2 je ke.sedap ni,dh la simple.

Ciao Annin-sama said...

Kakak-kakak budak pun suka jugak! XD

Lunch nak makan nasi goreng kanak-kanak riang ni lah :D

mrs Gee :) said...

kanak2 pun kanak2 lah.. mak kanak2 pun boley.. cdap nmpk..

ummie said...

kanak2 riang pun, kanak2 rianglah...janji sodapp...betul tak cik mat...? akak doakan agar cik mat dipanjangkan umur...amin...sedih jer baca n3 cik mat pagi ni....

izahdaut said...

cik mat... ngapa tu? ok ke? hehe... dapat makan nasi goreng riang riang ni pastu musti ok siaa..hehee

~~@lyci@~~ said...

salam mat.. awat ckp camtu lak pg2 ni.. sy ni pengunjung setia mat setiap hari tau..

oh, bukan budak2 jer suka ni, mak budak pun..

Khai Adry said...

salam cik mat ..... wah kegemaran khai tu nasi goreng cam tu .... tu bukan kanak2 je yang suke .... orang yang ado2 cam khai ni pun terliur gak .... cik mat mintak izin ambik resepi ye nak masak kasi anak2 buah khai makan lak .....

akuanakpahang (AAP) said...

Jgn kta budak2 bapak dan mak budak pun suka sama :)


Entri Terbaru "Hadirlah sayang..."
Entri Terbaru "Aku Menulis Ikut Cara Aku"

MULAN said...

sukaaaa...

POSH76 said...

sedapnyer tahniah!! top 5 untuk blog pilihan malaysia ...u deserve it...nanti masak sedap2 lagi yer

Scarlett O'Hara said...

Resipi ayam belanda stail krismas tapi yang diubahsuai jadi halal ada tak En Mat?Ada org mengidam ni.

Malek Ku said...

salam abg mat gebu..hurm blog mmg syiok sb pasal makanan..n sy suka masak2 nih..keh3..buleh x abg mat buat satu form ke, bahagian ke ap dlm blog ni..khas untuk request resepi apa2...musti syok wo...heehe

umi ameer said...

walaupun katanya nasi goreng kanak2 riang, aku tetapp rasa cam sedap je.. walaupun aku dah lama tinggalkan dunia kanak2.. hihi

good idea to be tried sesekali!

Jiya said...

aku pon x tahan pedas mat.. sok2 nko nak masakkan tuk aku takyah ler pepedas. kikiki.. cam siut jek nak suh org masak tuk aku

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

salam
encik mat,minta ye resipenya..nak buat bekal sek anak esok pagi..tq ye..

cplud miera said...

cplud slalu gk masak cmni..sgt seng tp tmbah cili sbb bkn kanak2 lg ;)

Mat Gebu said...

SALAM UNTUK...

@Rina - Betul2, senang disediakan.

@nursarah - Kalau pedas kesian pulak kat budak2 tu kan.

@Mus - Betul tu..setuju..setuju..

@miss zan - Hahaha, dengan mak pak budak sekali riang ria..haha.

@faizwan - tak de apa, saya cuma terfikir mcm tu, kot2lah kan..huhu.

@kak nor - yang tu nanti eks, betul juga kan..good idea nih..

@eddie - terima kasih doa2 anda..untuk eddie juga..

@yatie - alah kak budak2 muda biasalah, tunggu esok2, mesti tak komplen dah.

@rozuan - untuk kanak2 besar pun boleh, kanak2 tua lagi boleh.

@cioa - hahaha, abg budak pun suka juga..haha..

@mrs gee - betul2, mak kanak2 pun boleh, baru semuanya riang ria.

@ ummie - betul2, terima kasih atas doa akak tu..saya terharu..huhu..untuk akak juga.

@izahdaut - lagi riang bila dpt nordic baking bund- pan tu..waaaa..

@lyci - terima kasih atas kesudian singgah blog DTS ini..

@khai - sila2 jangan segan2 encik khai..

@APP - betul2, lepas budak2 makan, pak budak pulak makan..

@mulan - terima kasih, saya pun suka juga..

@posh76 - terima kasih..

@scarlet ohara - erkk, tak de lagi laa...tak pernah buat... nanti saya try usha2 tempat lain yea.

@malek ku - insya allah, bukan apa, takut guaa pengsan je beb!..

@umi - betul2, ni kanak2 gebu pun rasa sedap je, siap makan dengan cili padi.

@jiya - No problem demi mu jiya dan kambeng2 nya...waaahh..hahaha.

@lm - sila2 jgn segan2...

@cplud - setuju, sendiri nak makan, tambah cili padi..berasap kan..

Nina Juliana said...

Assalamualaikum..

En Mat Gebu, saya ambik resepi ni ngan gambar sekali ye.. coz nak join segmen Mr Ben tu..

http://www.benashaari.com/2010/12/segmen-gila-mari-menderhaka.html

Terima kasih ye..

nmirmo said...

saye amek resipi ni..untuk segmen bro ben..^_^

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.