BEN ASHAARI

Tuesday, October 26, 2010

AYAM PONG TEH....NYONYA DELICACIES.

P1230319
Assalammualaikum semua, jumpa lagi bersama N3 mat gebu di pagi Selasa... Uikk kejap..kejap...waaa..tengah hari laaa...aduhh, lembapnya si mat nihh, maklumlah semalam kan mat tidur tak sampai 30 minit kooo, tatau pesal, bukan ada masalah apa2, cuma mata tak moo lelap, kata "sis_linn", tah2 koo minum sarang burung, tu pasal tak bley tidur..erkk...nasib baik mat gebu tak terbangkan....hahaha, mana leer boleh naik tinggi..terhempas ada lah. Ok ni hari mat masak ayam pong teh, salah satu typical peranakan nya masakan. Ala2 masak kicap tapi guna pes taucho dan letak kentang. Ni semua masak pagi, lepas tu ada lagi, tapi yang lain tu mat share kemudian lah...ok kalau dah peranakan, kena lah berpantun...

DONDANG SAYANG PUSAKA LAMA,
JADI HIBURAN BABA & NYONYA,
AYAM PONG TEH DIBERI NAMA,
LEPAS RASA TERTANYA-TANYA...

BAHAN-BAHANNYA :-)
800 g ayam, dipotong ikut suka, cuci bersih dan toskan
1 inci halia, tumbuk halus
1 camca teh serbuk kunyit
1/2 camca teh garam
20 biji bawang merah*
8 ulas bawang putih*(*dikisar halus)
1/3 cawan jus asam jawa
1 inci halia, dititik
3 - 4 biji kentang, kupas dan belah 4 setiap biji, rendam dalam air
10 kuntum cendawan butang (mat guna yg dalam tin jee)
3 biji cili merah, dibelah tapi tak putus, rendam dalam air
1/2 cawan taucho, dihancurkan
1 pokok daun sup, potong kasar2
1 liter air
2 camca besar kicap cair
2 camca teh kicap pekat
Sedikit gula
Hirisan daun bawang untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Gaul ayam tadi dengan 1/2 camca teh garam, serbuk kunyit dan halia tumbuk hingga rata, perap 1 - 2 jam. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam periuk, tumis bahan kisar halus dan halia titik hingga harum, masukkan taucho dan tumis hingga terbit minyak. Masukkan ayam dan gaul, biar ayam kecut sedikit.
  3. Tuang air, jus asam jawa dan masukkan kicap pekat, kicap cair, kentang dan cendawan butang. Kacau rata dan biar mendidih. Masukkan daun sup dan kecilkan api. Renih 25 - 30 minit hingga ayam dan kentang empuk.
  4. Masukkan sedikit gula dan belahan cili merah. Rasa dan jika perlu tambah sedikit garam. Hias dengan hirisan daun bawang sebelum dihidangkan bersama nasi hangat dan sambal belacan....
CATATAN MAT GEBU :- Mat guna dalam 600 gram ayam sahaja, lagi satu kan lauk ni mat suka makan esoknya sebab lagi sedap. Resipi diatas mat copypaste dari resipi lama yang ada di N3 lepas... Jadi jika ingin mencuba, anda boleh buat separuh dari bahan2 dalam resipi..

9 comments:

Siti Indrawati said...

Selamat tghari Cik Mat..wow lauk kita lebih kurang sama,saya masak kicap jer..selamat menjamu selera..

Tuah said...

warghhhh....lapar nie..

CT said...

Ewahhhh! cak pong! cak pong cik Mat...hehhee. Mana x boleh tido minum ginseng lebih sgt...hahaha

kak ina kl said...

ooo che mat..lawanya mangkuk ini..masakan pulak sodap..nak pegi umah jauhlah pulak.

EDDIE YUSTIN said...

lepas rasa tertanya-tanya,
ayam pong teh diberi nama,
kepada tuan yang empunya,
apakah rahsia dibalik nama?

ChipChocolate said...

Alamak main pantun plak...den x tau pantun2 ni..den cumo nak tanyo..ni masakan ni nok kono maken ngan nasi ka..?

Amy Syaquena said...

salam..

terliur nya tiba2 perut lapar padahal baru lepas makan...

Mat Gebu said...

salam siti indrawati...
Waaa, sama tapi tak serupa hehehe..

salam tuah...
Bertuah sungguh saya rasa..

salam ct...
Hehe, ntah lah kak, tatau nak kata apa...nasib baik ok jeee..

salam kak ina KL...
mangkuk tu sepesel baba nyonya nya set...pstt..hnya utk blog..hehe.

alam mr eddie...errk pantun?..hehe
MASAK REBUNG BERSAMA IKAN,
UNTUK SANTAPAN KAMI BERDUA,
YANG ITU NANTI HAMBA URUSKAN,
KENA BERTANYA PADA MAK TUA..

salam chip...
haha, tak payah pantun..yep ini versatile, nasi ok, roti pun ok, tapi typical nyonya n baba depa makan dengan nasi guna tangan..

salam amy...
Waaa, esok boleh try, buat sikit dulu,, ini ala2 masak kicap saja.

ohoeya858.blogspot.com said...

1st time dengr resepi nih.. ermmm kecurrr gak nih.. best2 gak eik C'Mat resepi2 nyonya nih.. dkt gak la kn dgn resepi2 org melayu kite..

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.