BEN ASHAARI

Wednesday, September 15, 2010

MERAI KEHADIRAN "WARIS-WARIS".

Mat Gebu
Salam Rabu semua, hari ni dah masuk raya yang ke-6 dan siang tadi mat menerima kehadiran waris-waris kami yang berduduk diam di tanah Lukut Kota Tinggi Johor. Mereka yang berasal dari Labu dan juga Rembau, Negeri Sembilan telah berkelana lebih 100 tahun dahulu dan membuka sebuah penempatan di satu kawasan di Kota Tinggi yang diberi nama Lukut. Tanah sawah di Lukut hanya subur untuk jangka masa 100 tahun sahaja bagi membolehkan mereka bercucuk tanam padi..

Keturunan mereka masih mendiami tanah yang telah nenek moyang mereka usahakan dulu. Mereka2 ini adalah saudara pada arwah datuk mat yang berdarah "Suku Biduanda Waris", begitulah serba sedikit yang mat tau. Jam 9 pagi tadi mat menerima panggilan akan kehadiran mereka pada tengah hari. Dengan segala kudrat yang ada mat gebu menyarung apron cap kupu2nya dan bergegas ke "makmal"..ahaks..

Periksa semua stok yang ada dan masak lah apa yang dirasakan sesuai, memandangkan bahan2 pun cuma ala2 kadar je, jadi mat masak pun ala2 saja lahhh, antaranya.. "fucuk masak lemak dengan soo hoon", "sotong goreng kunyit", "sambal tumis udang petai", sambal cili hijau bilis tamban" dan juga "jeruk petai" sebagai pembuka selera....hmm not bad juga kan, yelah lepas2 raya ni makanan yang berempah agak kurang di tekak kita..Resipi cuma yang biasa2 jee, jadi tak payah tulis lahh..ok jumpa di N3 akan datang yeaa....salammm sayang untuk semuaaa...

9 comments:

ibh said...

Wah!..simple2 ja..tapi nampak meriah lauknya..
Memang bleh hadap 2 3 kali tambah nasi nih...

Siti Ruhayu Ab Rahman said...

patutlah bz semasa call tadi

menu..peeh.terbaik lah cik mat..
ayu suka petai juga...kasi rebus sama dia

qasehadam @ nurul said...

dapnyeee..cemane nk at petai jeruk ekk..cam sedapp je petai tu nmpak berisi je sekali gigit nyum3

kak Erna said...

salam mat..selamat hari raya..sedapnya..lebih2 lagi petai jeruk tu..tak boleh tahan..tapi akak tak pernah buat sendiri..tak pandai..beli aje..

Kyuubi_85 said...

wah mkn petai paling sedap! :)

cikgu isza said...

salam mat,
kalau ramai2 dah bersantap.. lagi berselera.. mahu licin semua..

Liana MD said...

mak ai..jeruk petai tu yg mahal tu cik mat..lama tak jumpa! slalu petai buat sambal tumis jek. bak meh sket jeruk...

hana said...

haku cukup jeles sape2 yg dapat makan masakan ko! biler laaaa darwish nak sampai2 nih mat erk??!!

littlemonsters said...

Suku sakat biduanda juga ker...atuk saya pun biduanda tapi wan saya org paya kumboh...