BEN ASHAARI

Thursday, September 9, 2010

GULAI SIPUT SEDUT

Gulai Siput Sedut
Salammm semua, ada kah ini N3 terakhir mat gebu?...Hmm, tak boleh nak kata, sebabnya, hari ni Khamis masa yang begitu ketat teramat sangat...Mudah2an dipermudahkan segala urusan, kalau ada kelapangan nanti mat share pic orang2 yang datang beraya ke pondok mat gebu, tapi mat gebu...hehehe tak boleh leer interprem, bahaya, nanti i kena culik's u, dah tak de N3 baru., tapi tu mat tak janji yeaa, insya allahh yea.Resipi ulang tayang ini ditaja oleh dapur mat gebu dan suku sakatnyaa....Selamat Hari Raya semuaaa!!!....Budak besi dah bertolak balik ke Kelantan agaknya sekarang nih...

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 kg siput sedut
1 pokok keladi sayur
2 keping asam gelugor
3 batang serai, dititik
1 liter santan cair
300 ml pati santan
Garam dan gula secukup rasa
1 biji bawang besar*
4 biji bawang merah*
3 ulas bawang putih*
1/2 inci kunyit hidup*
4 biji cili merah*
6 biji cili padi*
1/2 inci belacan*(*dikisar halus)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Siput sedut dicuci bersih, kerat hujungnya sedikit anggarn 3 senggan, cuci kembali, gunakan air yang banyak. Toskan. Batang keladi tadi dubuang kulit luarnya, kerat dan cuci, celur dalam air panas sekejap dan toskan, jangan lupa letak asam 1 keping. Toskan.
  2. Dalam periuk lain, satukan siput sedut, serai dan bahan kisar halus, gaul rata dan didihkan. Tuang santan cair dan masukkan asam gelugor. Biar masak sekejap, masukkan batang keladi tadi dan pati santan.
  3. Bila mendidih, masukkan garam secukup rasa dan sedikit gula, masak sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi dan sambal belacan...

6 comments:

joegrimjow said...

ni siput sedut ke?
apsal lain je rupa dengan siput sedut yg bese ku makan
mmm

slamat beraya bro

Kuman Chaos said...

Ramadhan 1431H nihla first time aku makan siput sedut (lepas lebih 10 tahun tak makan).. sama resepi mcm nih la...

Selamat Hari Raya Aidilfitri 1431H dari saya

Follow your bliss said...

my fav nie!!

syahir said...

uuuu...feveret saya. yg ni siput belitong, siput laut. Hak yg mike biasa makan tu siput sungai. tp siput sungai lagi besttt~~~sbb xder lendir mcm siput laut ni.

tp kalau jumpa saya bedal ajerrrr...ehehehe

Liana MD said...

salam aidilfitri cik mat..maaf zahir batin ye :)

khaizila said...

Salam cik mat..hmm sy memang nak sgt mkn siput sedut ni..tp setelah beberapa kali mkn..hya mampu sedut 3 ekor je..cmne nak sedut ye..