BLUEBERRY CHEESE CAKE DAN TETAMU

Blueberry Cheese Cake
Assalammualaikum, salam pagi Ahad, dan pasti hujung minggu anda dipenuhi dengan undangan rumah2 terbuka. Semalam Sabtu, mat menerima kunjungan blogger2. Terima kasih tak terhingga pada Kak Ummi Kuantan sekeluarga, Sue Joshua sekeluarga, Ayu sekeluarga dan juga yang ni kena sebut last..sebab apa?.....sebab dia ni HEBAT...hahaha, sampai pening dia memikir kan kes HEBAT nih...Ben Ashaari, anda memang HEBAT!!...terima kasih saya pada anda dan Azila serta baby Ammar yang comel kiut, juga ibunya (adik pada Azila) atas kesudian singgah ke pondok mat gebu. Ampon dan maaf jika terkasar bahasa dan terumpat kata. HEBAT LAHH!!!....Jom mat share sekali lagi resipi cis kek tapi kali ni mat guna base shortbread kukis + badam....Siapa nak habis lah baki cis kek tu...angkat tangan?...

BAHAN-BAHANNYA :-)
500 gram cream cheese
50 gram gula halus
200 gram "whipping cream"
5 kuning telur
120 gream tepung gandum
1 camca teh esen vanilla
5 putih telur
100 gram gula halus
Secubit cream of tartar
Bluberry filling secukupnya (boleh beli di kedai baking)
150 gram biskut shortbread, dihancurkan*
1 genggam badam keping, dipanggang harum dan ramas*
1/3 cawan mentega, dicairkan (kurang lebih)*

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan oven pada suhu 150C, lenser tin springform berukuran 9 inci dengan mentega dan balut luar tin dengan aluminum foil. Ketepikan. Satukan bahan2 bertanda (*), gaul hingga boleh dikepal. Masukkan ke dalam tin tadi dan tekan rata hingga memenuhi dasar tin, padatkan. Simpan dalam peti sejuk.
  2. Putar cream cheese hingga lembut, masukkan 50 gram gula tadi dan terus memutar, perlahan2 masukkan whipping cream dan putar hingga licin. Masukkan kuning telur dan esen vanilla. Pada kelajuan perlahan, masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga habis, putar rata. Ketepikan.
  3. Dalam mangkuk pengadun yang bersih dan kering, putar putih telur hingga berbuih, masukkan 100 gram gula tadi dan secubit cream of tartar, terus memutar hingga mendapat konsistensi "soft peak",bermaksud, bila mana bila disentuh, puncak yang terhasil akan terlentuk sedikit, tidak tajam menegak.
  4. Gaul putih telur tadi ke dalam adunan cheese dengan kaedah kaup balik. Gaul rata. Tuang dalam tin tadi dan bakar selama 90 minit atau hingga masak menggunakan kaedah water-bath, iaitu dengan meletak tin kek tadi dalam loyang yang lebih besar dan tuang 3/4 inci air panas dalam loyang tadi.
  5. Bila kek masak, alihkan dari loyang dan biar tin kek dalam oven, renggangkan sedikit pintu oven dan biar kek sejuk. Kemudian simpan dalam peti sejuk 3-4 jam sebelum dihias dengan blueberry mengikut kreativiti masing2.. Juga boleh lihat resipi dengan langkah demi langkah disini.....

Post a Comment

12 Comments

  1. makcik rebit dah mencemar duli???! cis! jeles nih jelesssss... ko buat rendang rebit tak mat? wakakakakaa...

    ReplyDelete
  2. Maaaaatttttt, mmg best tul air tangan ko...!! Ke, ada masuk air peluh sekali? ekekeee....Makyah n abah Mat sungguh baik hati melayan dan tunggu akak n family sampai balik...Abang duk puji2 je taauuu..ada can dtg lg nnt..hehee..Opss satu lgk, pg ni akak gerak Aiman solat subuh, dia siap cakap apa tau, "Aiman mimpi makan ciskek Uncle Mat la mak..." waaaahhh kelessss nyaaaa air tgn kooo!

    ReplyDelete
  3. salam hana...
    Mek rebit dah sampai koo, tapi rendang rebit tak bley buat, sebab jenis liat..kena masuk periuk tekanan..hehe..

    salam kak ummi...
    Waaaaa...aiman sampai mimpi, nak tanya ben pun koo mimpi ke makan sambal telur semalam, kalau mimpi, sahh menjadi tak lama lagi kan kak..hahaa, HEBAT!!!...Apa2 pun jgn lah puji saya sangat, sebab saya kan manusia yang serba kekurangan....

    ReplyDelete
  4. salam mat..anda mmg terbaik dikalangan yang terbaik... chesse kek tu mmg sedaap laa... rugi tak abiskan semalam ... kenyang sangat .. huhu..

    terima kasih yer .. maaf zahir batin..

    ReplyDelete
  5. Salam Ben...
    Erkk, terima kasih, tapi jgn puji macam tu, i don likee, hehe. Itu semua pekara kecil je Ben, saya akan layan semua tetamu baik saudara mara atau blogger dalam "sifat" sama rata. Tak lebih, tak kurang....tapi tu lah, ben ni HEBAT!!...ada kelebihannya..

    ReplyDelete
  6. Salam Aidilfitri Cik Mat..tergodanya cis cake tur..nak kena buat ni..nak tanya mcmna rupa shortbread biskut?heheheeh..

    ReplyDelete
  7. salam mat..

    akhirnya bertemu jugak kamu dengan mak yang rajin ke dapur tu yer..blogger yang fofolur tu..tentu rasa gembira kan..


    tak boleh jadi ni..kalau ke jay bee akak akan paksa hb akak singgah gak ke sedenak..jelous wehhh

    ReplyDelete
  8. salam siti...
    Uikk tergoda ke, ada lagi tu, tak habis, mat gebu kan seramm nak makan, sebab dah gebu...hehe..

    salam kak ina KL...
    Boleh saja kak, tapi call, jgn terjah, mat gebu tak relaaa..hahaha..

    ReplyDelete
  9. salam...

    cik mat...sebenarnya, awal2 pagi en zalie dah ada masalah dengan pernafasannya...

    ayu di kedai tak senang duduk..dengan pekerja baru yang haru biru...semua tak tahu apa2...

    alhamdullilah, akhirnya...bila tiba masa dalam 12 tengahari..semua jadi sattle ..aman gitu

    hinga akhirnya sampai ke sedenak

    maaflah, andai ayu nampak terburu-buru pulang ke sayong...hati dah susah hati dikedai..rupanya benar sangkaan...penuh customer...ibunda mertua yang kurang sihat..

    ayu mohon ampun, minta halal makan minum atau terlebih gurau senda ya;.

    terharu dengan layanan bak dan bak yah....

    terima kasih atas layanan kepada ayu sklrg

    ReplyDelete
  10. Salam Mat, macehhhhhhh kerana melayan aku dan yang lelain tu dengan ikhlas! semuge murah rezeki nko yer Mat, ada umur panjang, ada peluang, ada kesempatan, kita jumpa lagi yer...jaga diri bebaik, kalau nak makan tak payah pantang2 beduk jer macam aku! hahaha

    ReplyDelete
  11. sedapnye...suka la sy melawat blog che mat...dpt tgk gmbr pun jadila...dh rasa kenyang

    ReplyDelete
  12. salam che mat,

    mintak izin nk share resipi di fesbuk ye. cdgnye nk wat kek ni as hantaran adik nk bertunang. senang mau diskas2 di fesbuk. tq!

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.