BEN ASHAARI

Wednesday, August 11, 2010

TAUHU & TAUGEH GORENG KICAP

Tauhu & Taugeh Goreng Kicap
Salam sahur semua, hari ni bermulalah kita bersahur...Makan apa sahur tadi?.. Mat seperti biasa lah kalau Ramadhan datang, yang kena bangun pagi dah tentu lah mat gebu, moga mat tidak dilupakan nanti yea..Kita tinggalkan cerita tak bess tu yea. Pagi tadi mat cuma masak nasi, lauk2 lain dan my feberet tauhu & taugeh goreng kicap, buat sikit je, sekali makan habis sudah laaa...Rasanya macam dah pernah letak dulu, tapi tak pe ni resipi edisi Ramadhan pertama tahun ni, jadi mat letak juga lah....Ni cepat tau masak, tak sampai 20 minit..seriuss nihh!!..

BAHAN-BAHANNYA :-)
2 keping tauhu keras (saiz sederhana)
Taugeh secukupnya (yang ni mat agak2 saja, dalam 1 mangkuk sedang)
1 genggam ikan bilis, cuci dan toskan
1 biji bawang besar, hiris
1 ulas bawang putih, hiris halus
1 biji cili merah, hiris serong
1 camca besar sos tiram
4 camca besar kicap manis
Hirisan daun bawang untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Tauhu dikerat 4 untuk setiap keping tauhu, goreng hingga perang keemasan, angkat dan toskan. Taugeh dicuci dan toskan.
  2. Panaskan minyak dan goreng ikan bilis tadi hingga garing. Angkat, toskan dan cedok keluar minyak tadi dan tinggalkan dalam 1 camca besar. Tumis bawang besar, cili hiris dan bawang putih hingga harum.
  3. Masukkan sos tiram, kacau dan masukkan kicap, tauhu dan ikan bilis tadi. Gaul rata dan masukkan taugeh, masak pantas dengan menggaul hingga taugeh sedikit layu. Matikan api dan rasa jika ok boleh alih ke dalam bekas sesuai, tabur hirisan daun bawang sebelum dihidangkan...

8 comments:

umialya said...

Salam ramadhan mat..
nmpknya menu ntk berbuka dah ada.. ptg nnt kena beli taugeh/tauhu nmpknya..

Rabiatun Adawyah said...

Salam Ramadhan Mat. Cepatnyer masuk n'try pepagi ni yer. hihihi...

kak ina kl said...

salam mat..akak dah dapat majalah saji untuk bulan september...

bila akak check memang tak ada pernyataan maaf dari pihak saji..

selamat menyambut bulan ramadan..semuga kita semua mendapat berkat dah pahala di bulan yang mulia ini.

eliyaezlinalias said...

salam cikmat...
rajin ny bgun pepagi memasak...
sya panas kn jek lauk yg masak mlm tu...hihi..pemalas kn???hehehe

Janna Rusly said...

1st day puasa today. En Mat Gebu dah mempamirkan menu yang amat menyelerakan. En Mat, buleh tak kita buat sebagai starter? pembuka selera ketika berbuka.. huhuhu

En mat Gebu yang Gebu....kalau saya guna tauhu lembut tu buleh tak? dlm fridge ada tauhu lembut lagi gebu, beli ptg semalam. Yehaaaa..balik ni kompom nak masak tauhu & taugeh goreng kicap..

opsss..En Mat Gebu guna kicap pekat atau kicap manis cap kipas udang? kena tau gak tu..kalo tak..tak sama lak rasanya.. huhuhuhu..

Huda Ahsin said...

Salam Ramadhan!

Cik Mat, sah lauk ni akan buat sahur esok pagi. Kebetulan tahu, tauge lebih semalam ada.

Selamat Berpuasa...

Kak Rose said...

Selamat berpuasa mat, rajinnya masak pepagi... bertuah keluarga ada mat ni. rajin sungguh! kak rose sahur makan toast n nescafe je.

Mat Gebu said...

salam umialya...
Wahh..best tu, saya kan suka masak ni, cepat dan mudah..

salam rabiatun...
salam ramadhan...hehe, tulah sebab nanti takut jadi malas pulak, baik letak awal2..

salam kak ina KL...
ye ke kak, wahh ni tak leh jadi kan, nanti saya check majalah saji tu...terima kasih kak ina dan salam ramadhan juga..

salam eliya...
saya pun cuma masak yg ni saya, yg laen tu panaskan lauk2 semalam.

salam janna...
Boleh saja, tauhu lembut pun ok lagi sedap tau...heheh, saya berkongsi idea..kicap saya guna jenama Jalen..kipas udang pun bess..tamin pun bess..

salam huda..
selamat berpuasa yeaa..mmg sesuai tu..hehe..

salam kak rose...
Rajin tak rajin lah kak, memang dah macam tu gayanya...saya malas nak fikir, buat saja...janji keikhlasan tu ada dalam diri..

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.