BEN ASHAARI

Sunday, August 15, 2010

SOTONG GORENG BELACAN

Sotong Goreng Belacan
Assalammualaikum, selamat pagi...amacam sahur pagi ni, menu apa lah agaknya. Pagi ni mat masak atas permintaan big boss (ayah den lahh!). Dia kata cuba goreng sotong besar tu dengan cili hijau. Wahh tak madan dengan "gaout" dan aku pun tak madan dengan alergi....lupa daratan betul lahh kami nih. Masakan ni cepat dimasak, dan sotong seperti anda sedia maklum, kalau masak lama2 nanti liat. Tapi kan ikut jenis juga, kalau sotong tu berbadan panjang dan tirus, insya allah tak liat, kalau jenis kontot2 ada kemungkinan liat. Bulan2 puasa ni mat masukkan semua resipi yang senang saja yeaa.. Ok jom layannnn..

BAHAN-BAHANNYA :-)
5 ekor sotong saiz besar
2 biji cili hijau, hiris serong
1/4 camca teh serbuk kunyit
1 biji bawang besar, hiris
2 ulas bawang putih, hiris halus
1 camca besar sos tiram
1/2 inci belacan + 2 camca besar air = larutkan
Sedikit air, untuk kuah
Garam dan gula secukup rasa

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Sotong dibersihkan, asingkan kepala dari badan, buang mata dan paruh sotong, manakala badan sotong potong gegelang, cuci sekali lagi dan toskan.
  2. Panaskan minyak dalam kuali, tumis hirisan bawang besar, bawang putih, serbuk kunyit dan cili hijau, kacau rata hingga layu. Masukkan sos tiram dan belacan tadi. Kacau rata.
  3. Masukkan sotong, masak hingga sotong berubah warna, tuang air dan perasakan dengan garam dan secubit gula. Kacau dan biar mendidih sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan segeran bersama nasi hangat..

8 comments:

geraugebang said...

Salam MG
Bila tengok kepala sotong tu terhingat Pirates The Carribeans...he he he...tapi sedap tu....dah lama tak masak cam tu...tunggu mak masaklah balik kampung nanti.

Ummi said...

Weeyyy jgn derhaka, jgn derhaka kat abah..hahaha, derhaka kat resepi xpa..ikutkan aje laaa, gout pun gout laa...selera bln Ramadhan ni biasalah kan..x dpt dibendung gak, kang abah Mat terkilan kang..ko jugak yg nyesal...hehehe..Ko tu masak je lerr...molot jgn bunyi2..duk diam, xpun salawat byk2..hahahahaa..

ohoeya858.blogspot.com said...

Salam. Moga C'Mat sihat.. Ramadhan kali ni lom ade menu sotong plk.. C'Mat nak derhaka ckit resepi tuuu he3.. xnak ltk belacan he3.. lain2 i followww..

Hanisumayyah said...

meleleh air liur w.pun simple...sahur senang kalo masak gini ni...simple jer..

Kengkawan said...

nampak lbh sedap bila taruk dlm piring tu.. hehhe

Mat Gebu said...

salam geraugebang...
Erkkk, mak masak kan..tapi betul, mak kita kalau masak rasa lain kan..yg tu mmg saya ngaku, telur goreng pun rasa lain, walhal pakai benda2 yg sama..

salam kak ummi...
Hahaha, yelah kak, terima kasih atas nasihat2 berguna tu...selamat hari raya!!..

salam oho...
Boleh saja, ikut citarasa masing2 yeaa...

salam hanis...
Betul, tu pasal saya letak resipi yg mudah2 saja...

salam kengkawan...
Pandainyaaaa....piring tu mmg klasik..

Ummi Hanie said...

i luv sotong !!

masak apa pown suka ;)

Gadish Lollipop said...

farah copy resepi nieh yer .nk buat entry kt dlm blog .meh la singgah

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.