BEN ASHAARI

Friday, July 9, 2010

LAKSA KELANTAN.

P1200922
Assalammualaikum semua, hmmm hari ni rasa stress teramat sangat laah, menyampah pun ada, geram pun ada...ishh sabar je aku.. Kadang2 kita akan rasa macam tu secara tiba2..mungkin itu tusukan iblis untuk menguji tahap kesabaran kita. Hari ni pagi2 lagi mat dah ada permintaan menu, termasuk menu yang tertangguh. Menu berubah last minit, kena lah mat masak gulai udang dengan daun turi (tak letak resipi sebab ulang tayang..malass), serawa pulut durian, juga ulang tayang dan laksa kelantan, ha yang ni tak ulang tayang... Asal2nya mat nampak laksa ni di rumah "Kak Maz", mengancam jee kau bila tengok gambar dia. Jadi masuklah dalam list, lepas dekat 2 minggu, hari ni baru mat buat..Ringkas je resipi dia tapi sedapppp....

Laksa Kelantan
Kalau ikut resipi asal kak Maz dia guna ikan selayang atau ikan sardin, tapi mat guna ikan kembong. Laksa pulak mat pilih laksa segar. Resipi ni seakan2 laksam dan menggunakan santan. Apa yang penting untuk laksa kelantan, sambal belacan "WAJIB" ada, kalau tak, no good, tak naik rasa dia..serius waa cakap sama luu...Ulam2 pun mesti ada, timun, taugeh, bawang, hirisan daun kesom dan hirisan kacang panjang....haa, kacang panjang tu mat ganti dengan kacang buncis, biasalah lupa nak beli koo, maklumlah dah tua...Ok tanpa berlengah lagi jom kita semak resipi...

BAHAN KUAH LAKSA :-)
5 ekor ikan kembong (resipi asal guna ikan selayang), siang, cuci bersih dan toskan*
1/2 camca besar gula*
1/2 camca teh garam*
Gula melaka sebesar ibu jari, dihiris*
2 cawan air*
1 keping asam gelugur*
4 cawan santan dari 1 biji kelapa
3 keping asam gelugor
1 genggam daun kesom (resipi asal tak letak)
Garam dan gula secukup rasa
4 biji bawang merah
1/2 inci halia

BAHAN LAIN :-)
Laksa secukupnya (mat guna laksa segar)
Hirisan halus timun
Taugeh, dibuang ekor
Hirisan bawang besar
Hirisan pucuk daun kesom
Hirisan kacang panjang (mat guna kacang buncis)
Sambal belacan ( 5 biji cili merah + 1 inci belacan + sedikit garam = tumbuk halus)
Belahan limau kasturi

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK KUAH LAKSA :- Rebus ikan kembong tadi bersama2 bahan bertanda (*) hingga ikan masak. Keluarkan ikan dan asingkan isi dari tulang. Kisar tulang ikan tadi bersama air rebusan dan tapis. Kemudian kisar pula isi ikan bersama bawang merah, halia dan 2 cawan santan. Tuang dalam periuk bersama stok ikan, baki santan, asam gelugor dan kacau rata. Bila mendidih, tambah garam secukup rasa dan secubit gula. Masukkan daun kesom dan renih hingga kuah sedikit pekat, kacau sekali sekala. Rasa dan jika ok boleh matikan api.
  2. UNTUK LAKSA KELANTAN :- Masukkan secukup mee laksa dalam bekas sesuai. Tuang kuah laksa dan letak bahan2 ulam beserta sambal belacan dan belahan limau kasturi. Hidangkan segera....

18 comments:

ain said...

salam mat...akak hari ni pun mood bertaburan.asyik nak melenting je. moody for nothing. betullah kata mat, bisikan setan agaknya. Klu dpt laksa kelantan mat sepinggan, blh ok kot mood.hehe

qasehadam @ nurul said...

abang mat mak saya org ganu mak panggil laksa lemak xkisahlah sama je kan..biasa buat ulam kacang pnnjg n timun jaa tapi sambal belacan tu mmg xleh tinggal..bile sebati ngn kuah mmg sedap xrasa la muak ke ape..

Chempaqa said...

salam cik mat..
nie one of my fav, laksa.org klate panggil laksa lemak @ laksa kuah putih..sedapnya....mak saya suka makan laksa kelantan nie dgn daun 'mungha'(rasenya daun kelo, yg buahnya mcm petola & blh masak kari)..if salah..maaf yer..mg berpalutttttt beb..satu lagi..belacan mesti ade...masa nak makan, baru masuk belacan..baru kick..udah peneshhhhhhh ka??

englishvintages said...

salam mat,,dah meleleh tgk laksa mat ni,,apa lagi mat guna laksa segar,,makin segar ler rasanya kan mat,,,

y@tiezaini @ KEMAMAN said...

tgk laksa kelate ..berdezupppp k.ti mai umah mat ..

y@tiezaini @ KEMAMAN said...

tgk laksa kelate ..berdezupppp k.ti mai umah mat ..

fitty's pinky rose cottage said...

wah cik mat.. my fave gak ni.. tiap2 minggu at least skali mesti cari laksam ni.. dah ada resipi ni harus ku cuba.. :D.. lagi nampak sedap dgn pinggan mangkuk twin roses!

nadz said...

Assallamualaikum,
Salam ziarah. Mama baru first time tengok blog ni...sedapnya laksa Kelantan. Akan cuba buat !

nadz said...

Assallamualaikum,
Salam ziarah. Mama baru first time tengok blog ni...sedapnya laksa Kelantan. Akan cuba buat !

Mat Gebu said...

salam ain...
Tu lah kak, saya pun sama..sabar je lah kan.beristighfar banyak2...

salam qaseh adam...
Setujuu..bila dan kena sambal belacan, terus jadi sedap..tak muak.

salam chemp...
waaa, ini benda baru nih, campur daun kelo sebagai ulam, kelo tu kan orang india suka buat kari kan?..

salam datin mona (englishvintages)
Betul tu datin, laksa segar lain rasanya...

salam kak yatie...
hehehe, sila2 mai rumah cik mat..ada lagi tu..

salam kak fitty...
Wowww, actually saya rasa terharu akak sudi singgah n seperti biasa, bila ingat twin roses, ingat blog akak tu...

salam nadz...
Terima kasih sudi singgah dan salam kenal juga dari saya utk mama.

Amir Izzat said...

salam Abang Mat,

wah! lama dah tak makan laksa Kelantan nie.. Makan pun bila mak rajin buat dan pabila balik Kelantan..Hehe..

Kalau Abang Mat kirim satu kat rumah pun boleh..Hehe..

Hurm..kena belajar buat nie...lagi2 amik kursus Katering..terliur2.. Hehe

Mat Gebu said...

salam amir...
Hahaha, eh sedap koo rupanya laksa ni, selalu kan saya rembat kat pasar malam je..Habis tu try ler buat..hmm nice..Masak2 ni satu je lah, kita nak kena selalu pratik, tapi masalah juga kalau tak de "mangsa" untuk menerai...hehe

jaja said...
This comment has been removed by the author.
jaja said...

salam cik mat...mak saya kalau masak laksa lemak ni akan letak sedikit lada hitam ( org klate kata lada benar) dalam kuah...

Wan Hafisah Collection's said...

salam mat,
saya cedok resipi dan gambar disini sbb esok nak buat laksa!

the best la resipi ni:)

Wan Hafisah Collection's said...

Salam Mat,
hari ni sudah buat laksa.
dan hari ni saya nak bg entry ni blh tkr2 resipi. saya bukanla pro mcm MatGebu, tapi resipi ni saya belajar dari ibu saya.

http://akusertajiwabisnesku.blogspot.com/2011/03/resipi-laksa-kelantan.html

Nuwairani said...

Salam. Emm...sedapnyer. Kalau saya buat kuah laksa lemak, tak letak halia tapi saya letak lada hitam.

Saya said...

Saya baru buat smalam.saya guna halia sikit dan lada hitam.tambahan dari asal,saya masukkan bunga kantan sewaktu masak kuah.blend pulak saya tambah sikit belacan dan cili blend..kirenye campuran laksa kelantan dan kedahla.hasilnye serius sedap giler la.try kalau tak caya.