MAYONNAISE PANCAKE

Mayonnaise Pancake
Assalammualaikum semua, salam petang Sabtu, ehhh..dah malam laaa, buat apa tu, lepak2 ke?...waaa, ada mak2 sedang bergossip nampak...cerita apa lah tu agaknya, world cup ke?. Petang tadi kan rasa macam tatau lah nak buat apa. Exceli kerja tu ada yang perlu dibuat, cuma tiba2 rasa malas, bosan dan menyampah. Eh, kata bonda kan, tak elok ada perasaan macam tu, kalau dia tau, mesti kejap lagi dia bukak cerita zaman dulu pasal kesusahan hidup, suruh kita jadi rajin, lepas tu siap selit cerita "Oshin"...motif?..biasalah suruh ambik sikap kerajinan si Oshin tu...aduhh, terus rasa macam nak sakit perut!.. Hari ni mat saya try test satu jenis pancake atau lempeng inggeris yang dicampur dengan mayonnaise dalam dia..Hmm not bad, sedap dan lemak berkrim....

Mayonnaise Pancake
Resipi mat ambik dari rumah "Hana"..alaaa aweks, jawa Batu Pahat tu...weyy jangan memain koo, dia tu cikgu bertauliah, berani2 lah serang dia kalau nak tau, kejap lagi segala hujah, sunah dan nas2 yang sahih semua keluar....erkk pakcik takut dgn dia tu..brutal pun yeaa..ahaks, kata Hana, resipi asal dari LG yang dok di Perth tanah kanggaroo. Mat cuma buat 1/2 dari resipi asal dan guna non-stick pan comey saiz 4 inci (untuk resipi asal, klik sini...), dapat dalam 8 keping pancake yang tembam ala2 mat gebu..yess i like tembam pancake...geramm!!!...waa, mati lah kena fire...hahaha.. Kita semak resipi mudah ni yea..

BAHAN-BAHANNYA :-)
3/4 cawan tepung naik sendiri (self-raising flour)
1/2 camca teh baking powder
1 biji telur gred "A"
1 1/2 camca besar gula halus
30 g mentega, dicairkan
1 camca besar mayonnaise
1/2 cawan susu cair (mat guna susu sejat)
1/2 camca teh esen vanilla (resipi asal tak letak)
Secubit garam halus
Mentega dan madu untuk dimakan bersama pancake

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Satukan tepung naik sendiri, baking powder dan garam halus, gaul rata dan ayak. Dalam satu bekas, masukkan telur, gula, mentega cair dan mayonnaise, kacau dengan whisk sehingga semua sebati dan rata.
  2. Masukkan susu, kacau dan tambah tepung sedikit demi sedikit sambil dikacau hingga rata. Tuang esen vanilla, gaul rata dan rehatkan adunan 20 minit.
  3. Panaskan non-stick frying pan pada api sederhana. Lenser dengan sedikit minyak (mat sapu permukaan kuali tadi dengan paper towel bersih yang dicelup sedikit minyak). Sudukan anggaran 3 1/2 camca besar adunan tadi. Ratakan.
  4. Tutup pan tadi dengan tudung periuk sekejap. Bila permukaan pancake berbuih2 dan kelihatan agak kering, perlahan2 terbalikkan. Masak lagi untuk 1 minit. Alih dalam bekas sesuai dan buat kaedah yang sama untuk baki adunan.
  5. Hidangkan bersama mentega dan curahan madu...hmm sedappp u!..Nak makan dengan ais krim pun ok juga..ikut suka hati masing2 yea..

Post a Comment

10 Comments

  1. Mak aii..menggoda betul pancake cik mat tu...

    ReplyDelete
  2. nmpk menrik resepi.simple!nak try lah.. :)

    ReplyDelete
  3. Salam Mat,

    Wow gebu..montoks dan tembam pancake ni...I Like...bak sekeping kat akak...

    ReplyDelete
  4. salam mat..

    kau ni update makan veri de lewat time..parut keroncong dah ni..adeesss..nak tidur je la dulu..kalau mimpi pancake tembam kau ni kan..ok jugak..

    ReplyDelete
  5. Waaaa...cantik tol r Mat pancake nko, licin jew..selera je nampak! aku cilok r Mat eh? mintak halal!

    ReplyDelete
  6. kahkahkahkah... ade2 jerk la ko nih mat! aku nak jd loyer tk jadi, aku jd ler loyer buruk! wakakakakaa.. weiihhhh! gebu gebas terbabas pancake kooo! tunggu jap lagik aku ngan k.ummi sampai! leh sambung ngumpats psl watermark tuH! hahaaaaa

    ReplyDelete
  7. salam ibh...
    Hehehe, saya pun rasa tergoda nihh..macam mana ek?.

    salam kasih suci...
    Sedapp..makan dengan madu..erkk ok ke "madu".

    salam miss rara...
    Try jgn tak try, janji guna non-stick pan untuk hasil yang mulus lago gebu.

    salam kak yatie...
    Tulah boleh naik tembam, mungkun saya doh adunan tu lebih sikit, tapi tembam tu yg bess..cute. haha.

    salam ibu fahem...
    Minta maaf yea ibu sebab menggoda ibu di kala malam menjelang...

    salam sue...
    Ada juga yg tak licin, mungkin api dapur api tu tak stabil, yg mulus letak leer atas, bagi cover yang ada panau...hehe

    salam hana...
    Waa..ko jadi loyar, baru real hana..banjir batu pahat bila berhujah..eh tapi pancake ni mmg sedap leer, tak manis dan lemak2..dapat 8 aku bedal 3 koo, ishh buruk beno..

    ReplyDelete
  8. Bang Mat...aritu dh try pancake tapi tak segebu Bang Mat punya la...
    pas tu tak cantik...tak rata calor dia..sukatan tepung tu 3 suku cawan ker 3 hingga 4 cawan..sekadar bertanya..macheh..

    ReplyDelete
  9. abg mat, lempeng ni kna guna nonstick yg paling kcik ke?kalo ada yg besar je bulih ke??

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.