BEN ASHAARI

Sunday, August 16, 2009

LEMAK PISANG MUDA LAGI!!!!....

Lemak Pisang Muda
  As'laikum semua, selamat petang....Nampak macam lauk ulang tayangg jeeee....Sah2 memang betul lauk ulang tayang, ini lah yang mat jamu untuk tetamu yang datang sat tadi, sebab beritahu nak datang pun  itu jam juga, jadi masak apa yang ada kat rumah lah, tapi pisang muda tu memang dah ready awal2 (terima kasih pada bonda ku yang begitu setia menyiapkan pisang itu...) , Rasa macam malas nak tulis resipi, maklumlah kalau masuk n3 ini, tah berapa kali n3 masak lemak pisang muda saja....Oleh kerana macam rajin teramat sangat, mat tulis lah juga, jadi pada sesiapa yang rasa macam nak muntah, loya dan mual sebab tengok resipi yang sama....silaa tutup mata yeaaa!!!!...

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 sisir pisang muda
4 ketul tulang ikan masin kurau, direndam
3 batang serai, dititik
1 keping asam gelugor
400 ml pati santan
800 ml santan cair
Garam dan secubit gula
2 1/2 biji bawang besar*
3 ulas bawang putih*
3 biji cili merah*
1 camca teh lada hitam biji*
3/4 inci kunyit hidup*
1/2 inci belacan*
2 biji buah keras*(*dikisar halus)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Pisang muda dibuang sedikit kulitnya dan hiris sederhana tebal (kalau nak tumbuk pisang tadi guna lesung batu pun ok, terpulang pada memasing). Rendam pisang tadi dengan asam gelugor. Ketepikan.
  2. Dalam periuk, masukkan pisang tadi (toskan dulu), serai titik dan  tulang ikan masin kurau. Gaul rata dan tuang santan cair. Biar mendidih perlahan.
  3. Tambah pati santan dan perasakan dengan garam dan sedikit gula. Masak dengan api sederhana hingga pisang lembut. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi hangat dan smabal belacan...

1 comment:

Rabiatun said...

Sedapnyer Mat..Tun memang tergoda kalau masakan kampung begini.Nanti nak trylah..

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.