BEN ASHAARI

Saturday, April 4, 2009

ASAM REBUS PEDAS

Asam Rebus Pedas

Hari tu mat dapat kiriman barang2 dari "Dayang Kek Lapis"...ada macam2....dan paling istimewa mat dapat 2 biji terung asam dayak, punya lah besar, saiz dia macam mangga epal tuu, rasa dia pun ada manis2 sikit.

~: Terung Asam Dayak:~

Lagi satu terung tu kalau nak masak, kena kupas kulit, buang biji dan celur sekejap bagi lembut (Dayang bagi tau). Tadi mat masak asam rebus ikan kembung campur terung tu...Sedap laa, rasa dia manis2 lemak, ada masam2 sikit....Terima kasih pada "Dayang Kek Lapis"....

BAHAN-BAHANNYA :-)
3 ekor ikan kembung saiz besar
1 biji terung asam dayak
2 helai daun kunyit, disiat2
2 keping asam gelugor
1 kiub ikan bilis "Maggi" (optional)
Garam dan gula secukup rasa
1 biji bawang besar*
2 ulas bawang putih*
1 biji cili merah*
10 biji cili padi*
3/4 inci kunyit hidup*(*ditumbuk lumat)
Air secukupnya

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ikan disiang, bersihkan, cuci dan tos. Terung dikupas, belah 8, buang biji, cuci dan celur sekejap. Toskan.
  2. Dalam periuk masukkan air secukupnya (anggaran 750ml), bahan2 tumbuk lumat, asam gelugor dan kiun ikan bilis. Jerang atas api hingga mendidih.
  3. Masukkan ikan dan terung tadi. Tambah secubit gula dan garam secukup rasa. Biar mendidih perlahan hingga ikan masak. Hidangkan panas2 bersama nasi dan ulam-ulaman...

10 comments:

drNO said...

terung amenda??
x penah lak tgknya.

Mat Gebu said...

deNo...
Mat pun 1st time tgk...rasanya byk di Sarawak kot...sebab dyg kek lapis tu pun beli kat Sarawak...

SiS-lin said...

sedap nye mat...aku ni klu respi pelik2 kan,msti nk tnye,klu tkr terung tu dn bendi boleh x?hahahahaa

KABAN SAKTI said...

mat alas meja ko memang mengecurkan, bagi kakmOn boley * tayang muka tak malu* kakmOn nak wat patch work laaaa

psssttt set biru kat bawah tu pun sedop jugak :p

salam petang sabtu mat

Aishah@Ariffin@Aqil said...

salam cik mat...
sedap nih...mane nak cari terung tu...jwbnyer kena pi tanye kak dayang gak ler nih...

Datin El said...

che'mat kakak ipar saya orang serawak terung asam ni selalu dia buat sambal belacan campur ikan bilis terung tu dibakar sampai hitam basuh sambil genyeh2 nanti kulitnya tertanggal..sambal ni layan dengan nasik panas fuh...tak yah lauk lain dah cubalah..

cikmanggis said...

en mat...saya berkenan kat pinggan ni...nampak antik!...lauknya pulak klasik! hehe sedap ni...

ain said...

td kat umah mak pun saya makan asam rebus ikan ngan nanas. sedapp!!!

Mat Gebu said...

sis - linn...
Boleh, letak bendi pun ok....

Kaban sakti...
Uikk kak mon kenan kee..nak yg mana?..hehehe

Aishah...
Rasanya terung tu kat semenanjung nih payah kot nak dpt....tapi boleh guna terung asam biasa tu, cuma kecik2 laa.

datin el...
Mat simpan 1 biji lagi, ingat nak buat sambal mcm dattin el katakan tu...dgr pun mcm mengiurkan gitu..

cik manggis...
Pinggan pusaka tu...nasib baik dpt di selamatkan, byk lagi pinggan2 lama dah jadi arwah..sedeyy!!

ain....
asam rebus campur nenas pun sedapp...ishh rasa nak buat pulak lah nanti..

Dayang said...

adehhhh cik mat terasa kat anak tekak masak asam terung dayak niiii