BEN ASHAARI

Saturday, March 21, 2009

GULAI NANGKA & DAGING

Gulai Nangka & Daging

Salam sejahtera untuk semua...Maaf, sedikit sibuk sejak kebelakangan ni, nak update blog pun macam tangguh2...Ok, jom makan gulai nangka & daging, sedap ni makan dengan nasi panas, sambal belacan dan ulam-ulaman....lepas tu kalau dapat minum air kelapa muda yang sejuk...hmmm lagi nyamann!!!

BAHAN-BAHANNYA :-)
600 g nangka muda, kupas, potong sederhana besar, celur sekejap dan toskan
400 g daging batang pinang, dihiris, cuci dan toskan
300 ml pati santan
800 ml santan cair
Air secukupnya
2 camca besar kerisik
1/2 camca besar gula melaka
1 keping asam gelugor
1/2 cawan cili kisar
2 1/2 camca besar rempah kari daging
Garam secukup rasa
8 biji bawang merah*
4 ulas bawang putih*
1 inci halia*
1/2 inci lengkuas*
1 inci kunyit hidup*(*dikisar halus)

BAHAN TUMIS :-)
4 biji bawang merah, dihiris
2 ulas bawang putih, dihiris
2 tangkai daun kari
1 batang kayu manis
1 kuntum bunga lawang
3 biji buah pelaga
5 kuntum bunga cengkih

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Satukan rempah kari dengan bahan2 kisar, kacau rata. Panaskan minyak dalam periuk, masukkan bahan tumis dan masak hingga harum. Tambah cili kisar dan goreng cili hingga garing, masukkan rempah kari dan masak hingga terbit minyak.
  2. Masukkan daging dan kacau rata. Biar daging kecut. Tuang santan cair dan tambah sedikit garam. Bila mendidih, masukkan nangka, kerisik dan asam gelugor. Biar mendidih atas api sederhana dan tuang pati santan.
  3. Masak hingga nangka lembut dan daging empuk. Masukkan gula melaka dan masak sekejep. Sesuaikan rasa dan boleh matikan api. Hidangkan panas bersama nasi hangat, sambal belacan dan ulam-ulaman..

8 comments:

Ummi said...

Waaahhh..sedapnyaaa...menggulai nangka hari ni eh...ish ish..terliur tul..tp kalau akak pekena ni harus angin satu badan..xtau la angin baik ke angin ribut yang datang..huhuuu..Kalo ko dekat, harus akak hulur mangkuk kecik pun jadi laa, buat rasa jek! :D

Datin El said...

salam mat..el pun kalah makan nangka ni angin satu badan...terpikatlah ngan mangkuk mat ni..lawonye.

lemongrass said...

Wah CikMat,
besar mana cawan kopi aka mangkuk tu? Cantik betul bila dah isi dgn gulai,hehehe

are said...

mat...comelnyer bekas tu...ala2 cwn erk mat!!cuba ko tunjuk betul2 mat...b'kenan sgt2 nih.

aimila said...

C.mat..syedapnya gulai tu. Kita tengah lapar ni. Lapar bangat!! Yum..yum..

Aymy with love said...

cik mat, beshh nyer gulai nangka.. lama bangat tak makan nie... nengok plak mangkuk biru tu.. lg meleleh air liur n air mate.. hehhe..

tunoor73 said...

aduhai...melelh air liur den...tengok gulai nangka niii...mmg betul makan ngan nasi panas sambal belacan..ulam...ahhhh apa nak di kato jang weiiii

tunoor73 said...

akak copy kt blog akak n link kan your blog yeeeee..