BEN ASHAARI

Saturday, January 31, 2009

KERABU DAGING & MANGGA

Kerabu Daging @ Mangga

Jom makan kerabu lagi, buat ratah2 pun sedap u....Kalau dapat mangga tu jangan lah terlampau muda, nanti masam "melampau" pulak, cari yang mengkal2 dan rasa dia manis2 + masam2 sikit. Daging pun kalau elok yang jenis batang pinang....Jemput makan semua!!!

BAHAN-BAHANNYA :-)
200 g batang pinang, dihiris besar2
1 biji mangga yang mengkal
2 biji bawang besar hiris halus
2 batang serai, hiris halus
1 kuntum bunga kantan, hiris halus
Sedikit gula halus
Sedikit sos ikan (mat guna brand "cap pisau")
1 biji limau nipis (boleh guna limau kasturi atau lemon)
1/2 inci belacan, dibakar*
2 biji cili merah*
4 biji cili padi (optional)*
1 ulas bawang putih*(*ditumbuk lumat2)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Daging direbus dengan sedikit air (sekadar tenggelam daging sahaja) hingga airnya kering dan daging empuk, sejukkan dan hiris kecil. Mangga mengkal dikupas, cuci dan hiris memanjang. Ketepikan.
  2. Dalam satu bekas, satukan semua bahan2 diatas kecuali limau nipis, sos ikan dan gula. Gaul rata, tambah gula secukup rasa, sos ikan dan juga perahan jus limau nipis. Kacau hingga mesra. Sesuaikan rasa dan hidangkan....

12 comments:

Ann De'houzze said...

Slrppppp, mangga!mangga1mangga!mangga! huh meleleh air liur kalu sebut mangga ni!eheh!

Ummi said...

Ish ish...ko ni mmg kuat tul mengecurkan tekak akak ni tau!!! Rasa kecur sesangat tengok kerabu daging tu..memang x kurus lah akak nmpaknya..rasanya mcm nk pi cari mangga la pulak! Xpun ko pos mangga kat akak bole? Ko pos yg muda, bila smpai Ktn sedang elok la mengkal kot..hehe

Batdeaz said...

Sedapnyeeeee nampak... betul la kata Ummi tu.. mmg x boleh kurus nengokkan Che Mat nye masakan nih.. musti nak cuba... huhuhu pasnih Che Mat letak resepi menu sihat plak yer untuk orang yg cuba nak berdiet cam Bat nih.. hehehehe

anatahir48 said...

Apa2 jenis kerabu pun saya gemor sesangat..lagi2 tengok cikmat punya kerabu ni...terasa-rasa kt tekak ni..slurp..

pasirmas2london said...

pekena dengan nasi panas ni...tak toleh kiri kanan dah...

MamaFaMi said...

Kalau takat semangkuk tu, ma sorang je pun, rasanya tak cukup!

Mat Gebu said...

Ann...
Cepat try ann, nanti ngencesss u!!

kak ummi...
Ok kak, nanti kita kirim "pokok" mangga sekali yeaa...hahahaha..

Batdeaz...
Makan kerabu tak pe, tak gemuk kan dia hidangan sihat and balance...hehehe

anatahir...
Waaa, kalau dah terasa2 kat tekak tu tanda kena buat tuu..

Pasirmas 2 London...
Mmg betul tak toleh kanan kiri, tgk depann jeee..hehehe

MamaFami...
Hahaha..mama, kalau semangkuk habis, i tambah lagi, siap suapkann lagii...hehehe

maklang said...

kalau buat ni pasti Cik Abang Mak lang suka...

Mat Gebu said...

mak lang...
Bukan suka jee, siap bagi mak lang.."darlingg" lagi u....ahakss!!

echah_syed said...

mane ko dpt idea ni mat..mangga plus daging :D

sgtlaa terliuQ :p

arsaili said...

salam...sedappppp nya..nak cuba nanti aaa

Judith said...

Mat aku mau kerabu daging dan mangga .. hhmm nyaammmi :)