BEN ASHAARI

Tuesday, January 13, 2009

BENING BETIK

Bening Betik

Al-kisahnya, hari Ahad lepas, mat dikunjungi oleh Linn- Anak2 dan Kasawari - Linda, siap bawak buah tangan lagi u mereka datang. Linn bawak betik, very special punya, dia tanam sendiri dan baja pun jenis organik yang datang dari haiwan yang halal....Jadi hari ni kita korbankan sebiji betik tu untuk dimasak bening, lauk paling ringkas, mudah dan sedapp!!!!....Terima kasih Linn...

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 biji betik mengkal sederhana besar
1 biji bawang besar, hiris halus
3 ulas bawang putih, diketuk
3/4 camca teh lada hitam biji, tumbuk kasar
2 helai daun kunyit, disiat2
1 camca besar ikan bilis, rendam sekejap dan toskan
1 kiub ikan bilis "Maggi" (optional)
Garam dan secubit gula
Air secukupnya

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Cuci bah betik bersih2, kupas kulit, buang biji, belah beberapa bahagian dan hiris sederhana tebal bagi setiap belahan. Ketepikan.
  2. Tuang air dalam periuk secukupnya, masukkan bawang merah, bawang putih, ikan bilis dan kiub ikan bilis. Masak hingga mendidih dan masukkan betik. Tambah lada hitam, sedikit gula dan garam secukup rasa.
  3. Bila mendidih, masukkan daun kunyit dan masak hingga betik lembut sedikit. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan panas bersama nasi hangat, sambal belacan dan ikan masin....Hmmmm, leh pingsannn uuuu!!!!!

18 comments:

CT Delima said...

Mat..kalau ct gi umah mat ler ni..harus x sempat nak nyapa mak yah U keh3 perghh..sedapnya mat..mmg kesukaan ct lauk ni tau..serius ni yummy!!

Mat Gebu said...

Kita pun samaaa, suka banget lauk macam ni....Nak lagi sedap, lepas masak terus makan...boleh pingsan tergolek kat dapurr!!!

kakpah said...

Mat ada cuba tak buat rendang betik. Senangnya. Cuba mat buat, pastu posting kat sini. Bahan dia, betik mengkal hiris memanjang, segenggam ikan bilis, cili api ikut rasa, serai dititik, kunyit, santan, asam keping.

Cara, masukkan santan, kunyit, cili api, ikan bilis. Masak hingga hampir kering. Masukkan betik dan asam keping. Tambah garam dan perasa. Bubuh kiub ayam pun sedap gak. Pastu tu masak hinga kuah pekat.

Sedap Mat.

Mat Gebu said...

kak pah...
Wahh ini sudah baguss...lain dari yg lain..insya allahh akan ku cuba...Terima kasih kak pah...

Natrah Norlin said...

tak pernah dengar pasal menu nih...
macam mana agaknya rasanya...

i like your cooking...faboulous!!!!

Mat Gebu said...

Natrah Norlin...
Rasa dia kan, manis2, lemak2 dan berangin serta harum bau daun kunyit dan lada hitam....ala2 lauk org dalam pantang 44 hari tuu...Sesuai untuk yang berdiet...

jo ayee said...

tak pernah makan..tapi gramnya tgk betik merah tu..mesti refreshing...

Mat Gebu said...

JO...
Memang segar dan rangup betik tu..sebelum masak, i dah makan 3 - 4 potong u...rangup dan lemak2 manis...

Kasawari said...

Che Mat.. kalau ada entri Kasawari datang.. kena tutup2 sikit nama kita orang eh.. asyik ke sana jer.. malu ler.. he he..

wah sedap tu bening betik tu.. tapi lagi sedap kan kalu buat jeruk.. adehhh.. meleleh air liur ni.. he he

SiS-lin said...

sama2 mat...nnti ada rezki lin bwk lg utk mat...tu kan nk bt rendang betik kak pah lak tuh...

Mat Gebu said...

Kasawari...
Uikk..alahh apa nak segan...alah, org lain pun tau punn....

Sis Linn...
Terima kasih lagi sekali yea linn...Tu lah nanti2 nak try rendang betik tu lahh..tetel asam pedas lom masak dah gegatal nak masak yang lain..

PINATBATE said...

Petang ni jugak ku buat bening betik ni.....comform!!huhuhu..

air liur menitik-nitik basah keyboard..

Mat Gebu said...

Pinatbate...
Buat jgn tak.....mat pun kan macam nak buat lagi..Makan masa panas lagi sedap, hirup mcm tu saja sup dia..ishh kecurr uuu!!

Judith said...

Mat.. Betik sama dengan Papaya? just like Papaya`s? so yuummy :)

Mat Gebu said...

Judith...
Yep Betik = Papaya...saya pun gemar masakan Indonesia...

Judith said...

Terimakasih Mat Gebu untuk infonya :) Sekarang aku tau Betik is Pepaya..

Cik Ketumbar said...

ayoo Mat .. mmg boleh pengsan makan lauk bening betik nih.. pastu hirup kuah dia yg dah digaul dgn sambal belacan.. wallaaaaa

irenewynn said...

Letak daun selasih lg sedap dan wangi.

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.