BEN ASHAARI

Saturday, December 6, 2008

BISKUT OATS RANGUP

Biskut Oats Rangup

Selamat menyambut Hari Raya Aidil Adha , maaf zahir dan batin untuk semua.....Sempena hari raya haji ni, mat buat lah 1 jenis biskut...cuma 1 jenisss jeee!!!....Resipi pun tak ingat lah ambik kat mana, sebab dah lama sangat simpan, kot2 ini biskut era 80-an, maklumlah aku ni kan jenis ketinggalan zaman sikit...tapi kalau tak de yang dahulu, mana ada yang sekarang...betull takk?..

BAHAN-BAHANNYA :-)
200 g mentega
80 g gula aising
1 camca teh esen vanilla
125 g tepung gandum*
60 g tepung beras*(*disatukan dan diayak)
130 g "rolled oats", seperti gambar dibawah
150 g coklat masakan
1 camca teh lemak sayur (shortening)



CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Satukan mentega, esen vanilla dan gula aising dalam mangkuk, pukul hingga rata, tak perlu kembang. Gaul rolled oats dan tepung hingga rata, masukkan sedikit demi sedikit ke dalam adunan mentega, gaul hingga menjadi doh. Bulat2kan doh, bungkus dengan plastik dan sejukkan dalam peti sejuk selama 30 minit.
  2. Keluarkan doh, kemudian ambil secubit, bulat2 kan sebesar ibu jari, susun atas dulang pembakar yang telah disapu sedikit mentega dan tekan sedikit doh tadi dengan garfu. Buat hingga siap dan bakar dalam oven pada suhu 175C selama 20 - 25 minit. Sejukkan biskut atas jaringan.
  3. Cairkan coklat masakan bersama lemak sayur secara double-boiler hingga coklat cair, kacau rata. Celup sebahagian biskut tadi dan letakkan atas jaringan dan biar coklat mengeras. Simpan dalam bekas kedap udara...

5 comments:

Aishah @ UmmiAqil said...

nampak sedap nih...kalu rajin esok leh wat....

ICook4Fun said...

Selamat Hari Raya Aidil Adha to you and your family Mat!!

IBU AUFA said...

satu jenis pun kira rajin la ko ni cik mat...

dila said...

boleh tak kita pakai oat yang biasa kat kedai tu? nak habiskan oat ni

ina said...

salam en mat....saya dah try buat smlm biskut oat..mmg sedap n x muak....thanks sharing the recipes...