BEN ASHAARI

Wednesday, November 26, 2008

MULTI-BERRY CUSTARD FLAN

Multi-Berry Custard Flan

Isnin hari tu, pi la beli barang2 dapur sikit, lepas tu kan ternampak Strawberry, terus beli. Tak lama lepas tu nampak pulak Blueberry, beli juga. Jalan depan sikit, tiba2, ternampak Raspberry, belii lagi....Raspberry tu harap kan rupa je comey, rasanya masam nauzubillah, 10 x sedap buah "ambra" @ "kedondong". Lepas tu puas belek buah2 yang comel lagi anggun tu, terus nak buat tat...tapi kat buku Alex Goh tu dia panggil "custard flan". Resipi asal guna strawberry semata2, tapi mat guna semua yang ada....

BAHAN UNTUK PASTRI MANIS :-)
200 g mentega
100 g gula aising
1/2 camca teh esen vanilla
1 biji telur gred A
420 g tepung gandum*
1 camca besar susu tepung*(*disatukan dan gaul rata)

BAHAN KRIM KASTARD :-)
1 biji telur gred A
30 g gula halus
20 g tepung kastard
100 g susu cair
100 g whipping cream (seperti gambar dibawah)
1/2 camca teh esen vanilla

BAHAN LAIN :-)
Coklat cair secukupnya
Strawberry
Blueberry
Raspberry
Sedikit Apricot glaze + sedikit air panas, kacau rata



CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK PASTRI MANIS :- Putar mentega, esen vanilla dan gula hingga rata (tak payah kembang), masukkan telur dan putar sekejap, perlahankan speed, masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga habis dan adunan menjadi doh. Bulat2kan, tutup dengan plastic cling, rehatkan sebentar.
  2. UNTUK KRIM KASTARD :- Satukan susu dan whipping cream, kacau rata dan masak hingga suam. Dalam bekas lain satukan telur, gula dan tepung kastard, kacau rata. Masukkan susu suam tadi dan kacau bancuhan hingga sebati. Tapis ke dalam mangkuk tahan panas. Masak secara double-boiler sambil terus mengacau hingga pekat. Masukkan esen vanilla, kacau rata. Alih ke dalam bekas lain dan tutup dengan palstik cling untuk mengelakkan krim kastard keras dibahagian atasnya.
  3. UNTUK KULIT TAT (FLAN) :- Ambil doh anggaran sebesar penumbuk, canai nipis (anggaran 3 mm) antara 2 lapisan plastik, doh mesti lebih lebar dari acuan tat (seperti gambar diatas). Buka satu lapisan plastik, dengan berhati2, terbalikkan ke dalam acuan tat tadi. Ratakan, dan tarik keluar plastik. Kemaskan doh, cucuk permukaannya dengan garfu dan alas dengan aluminium foil, isi kekacang dan bakar 15 minit pada suhu 190C (blind-bake). Kemudian angkat keluar aluminium foil tadi, sambung bakar 5 minit lagi. Sejukkan sepenuhnya atas jaringan.
  4. UNTUK MULTI-BERRY CUSTARD FLAN :- Sapu coklat cair pada dasar kulit tat, ratakan. Paipkan krim kastard seperti dalam gambar. Kemudian susun buah2an mengikut kreativiti masing2. Sapu dengan apricot glaze untuk nampak berkilat.

13 comments:

yus5478 said...

wahh... nampak sedap... kalau buat mesti buah strawberry tuh yang abis dulu...kena ratah ngan bebudak.. hehe

payarumput21 said...

Adoi laaaa.. dari gambar.. dah terasa2 kat tekak.. dah terbau2 harumnya... Meriah sungguh straw, blue and raspberry tu..

Daffodil said...

Mat, buah-buahan beri ni semua kalu nak sedap potong nipis2 then tambah garam n gula sedikit, gaul.. baru kick makan! selamat mencuba..

MamaFaMi said...

Memula Mat beli strawberry, pas tu Blueberry, pas tu Raspberry. Sket baik ler Mat tak sambar Tom & Jerry sekali... hehehe... ampun Mat, ma gurau je... lama tak sakat Mat ni... usik usik bawak bahagia ye Mat..

Suzi said...

yummm...musim buah dah nak tiba ni..blh buat nanti...
tapi mcm yus5478 tu jugak kalau beli stawberry tak dan nak buat apa...habis dimkn anak2 dulu....

echah_syed said...

sesuwei utk hantaran kawen ko mat..'semarak centa kastard flan'

okeh tak..??

jgn marah tau..nnt kena siku ekeke :p

Ummi said...

Aah la Combi..memang sesuai untuk hantaran..tp hantaran untuk diri org tu la kan Combi..hehe..Mat, memang cantik!! Class tul!!! Memang tangan berseni betul la ko ni Mat..pinjam jari jemari ko tuh!

wahdi said...

1st time dtg sini, wow they look so yummy!

dill~noor said...

mengusik jiwa sungguh tart nie.
tp sbg org yg tak terer bab msk nie,nk tnye cik mat skit..nape kene bakar kulit tart tu ngn kacang ye?
pastu kacang tu tak gune pun kan?
time kasih kalau sudi menjawab =)

Mat Gebu said...

yus5478...
Memang betul, bukan budak2 saja yang menyapu bersih, bapak budak pun menyapu sama!!!..

Payarumput...
Buah2 tu kalau lambat digunakan, alamatnya jadi jem atau pun jus saja laa....tu pasal kena buat cepat2..

Daffodil...
Nasib baik strawberry dari US tu cuma masam2 manis, kalau raspberry tu ye, masammmm u...Tapi ok lah bila dah blend dalam molot dengan pastry serta kastard cream tu, rasa dia jadi sedap..

MamaFami...
Hehehehe, ma..kalau ada tom and jerry pun mat sapu sekali....mama ni kan makin awet muda laaa..makan jamu nyonya meneer ek?

Suzi...
Kalau musim buah tiba, mesti murahkan strawberry dan semua jenis berry2 tu..kat M'sia ni musim ke tak musim ke, harga tetap cekik darah...

Kak Combi...
Uikk sejak2 dok kat kampung, lepas peluk2 dan nangis2 bagai, terus masuk cerita bab hantaran yeaa..ehem..ehem..kak combi ni nakal tau....cubit kang...ahaks!!!

Kak Ummi...
Kak...koo jgn puji aku lebey2, pantang tok nenek guaaa!!!, lepas kena puji tu, mesti ada kek aku bantat atau tak naik langsunggg!!.

Wahdi...
Terima kasih kerana sudi singgah, saya pun kerap juga menjelajah ke "gallery" wahdi yang penuh dengan gambar2 cantik dan dramatik, kalau tak silap, ada satu gambar kedai runcit cina yang begitu cantik dan nostalgia.

dill-noor...
Tujuan letak kekacang tu utk mengelakkan bahagian dasar kulit tat mengelembung, boleh guna apa2 benda yang selamat sebagai pemberat, tapi selalunya guna kekacanglah untuk keselamatan. Kekacang tu lepas guna boleh simpan untuk kegunaan lain kali....

MAMA 2 FIRNASYA said...

Salam...pastri dia ranggup takk?...nak cuba buatlahhhh

Mat Gebu said...

Mama 2 Firnasya...
pastry dia rangup, dan kena canai nipis sikit lah...dan kalau buat dalam acuan kecil2 pun cun, kalau guna acuan kecil tak payah canai, cuma perlu tekan2 saja, cucuk2 dgn garfu dan bakar sampai kuning keemasan...mcm kita bakar biskut tuu...tak payah letak2 kekacang..dan lepas bila dah sejuk, boleh simpan dalam bekas kedap udara...bila nak makan fruit tat, cuma perlu sapu coklat (kalau suka) dan paip kastard dan susun buah2an...

intan said...

alahai...patutlah saya buat pastry hari tu berjam2 baru dpt siap..rupanyer CMG guna plastik yer utk tekan pastry tu....saya guna jari jemari jer..pastu melekat2....seksa...buat tart 20 biji pun..sampai malam baru siap letak pastry...adui...nasib baik ler jumpa cara yg terbaik ni...tq CMG...

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.