BEN ASHAARI

Sunday, June 22, 2008

BUN KARI

Bun Kari

Bun kari....resipi doh masih guna "basic sweet dough" dari mama fami yang anggun itteww!!!


Bun Kari

Mat buat dapat 16 biji bun yang agak besar, kalau rajin boleh buat kecik2 yeaa....Bun ni laris u, sedara mara mat makan tadi, dan tu lah tinggal sebiji yang mat simpan untuk ditangkap gambarnyaa!!!......

Bahan Inti :-)
2 cawan kentang yang telah didadu, rebus hingga empuk
1 tin tuna dalam tin, toskan
1 biji bawang besar, dadu kecil
2 ulas bawang putih, cincang halus
1/2 cm halia, cincang halus
1 1/2 camca besar serbuk kari ikan
1/2 camca teh serbuk lada hitam (optional)
1 tangaki daun kari
1/2 cawan air
Garam dan gula secukup rasa

Bahan Lain :-)
1 bahagian "basic sweet dough" boleh rujuk sini utk resipi...

Cara membuatnya :-)
  1. UNTUK INTI :- Panaskan sedikit minyak dalam kuali. Tumis bawang besar, bawang putih, halia dan daun kari hingga wangi. Masukkan rempah kari, serbuk lada hitam (jika guna) bersama air. Masak hingga terbit minyak. Masukkan ikan tuna dan kentang, gaul rata. Tambah garam dan gula secukup rasa. Masak hingga kering sedikit. Angkat dan sejukkan.
  2. UNTUK BUN KARI :- Bagi2 kan doh kepada 16 bahagian (atau mengikut kuantiti yang diinginkan), leperkan doh, isi satu camca besar inti, dan cantumkan. Bulat2kan, susun dalam dulang pembakar yang telah disapu dengan mentega. Buat hingga siap. Sapu sedikit air pada permukaan doh roti. Tutup dengan kitchen towel dan biar 45 minit. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 200C selama 15 minit atau hingga masak. Keluarkan dari oven dan sapu dengan mentega semasa roti masih panas....

2 comments:

MamaFaMi said...

Nak buat tak nampak je la... bley?

Mat Gebu said...

hahahaha...mama jgn lah buat2 tak nampak..tak baik tauuu..nampak laaa, kan i dah tunjuk tuu....amponn mama!!!