BEN ASHAARI

Saturday, June 21, 2008

BANGKIT KELADI

Bangkit Keladi

Salam untuk semua, hari ni mat sengaja buat "kuih bangkit", tapi bangkit bukan sebarang bangkit u, kita modifey letak perisa keladi....Tak kurang hebat, sedap dan semua sedia maklum keladi kan memang ngam digabungkan dengan santan....

Bangkit Keladi

Bila dah mula membakar, aroma dia ada "aura2" nak sambut hari raya pulak!!!....Asalnya resipi "Bangkit Nyonya" dari "Diana"....mat dah buat dulu masa raya lepas, dan kali ni nak tukar citarasa sikit....Selamat mencuba untuk semua yeaa....

Bahan-Bahannya :-)
400 g tepung sagu (bukan tepung ubi)
4 helai daun pandan
20 g mentega
1 biji kuning telur gred A
130 g pati santan (boleh guna santan kotak)
150 g gula aising, diayak
1/4 camca teh baking powder
3/4 camca teh perisa keladi
1/2 camca teh pewarba ungu

Cara membuatnya :-)
  1. Kerat2 daun pandan, campur dengan tepung sagu dan goreng tanpa minyak dalam kuali dengan api kecil selama 10 minit, sambil dikacau selalu, angkat dan biarkan sejuk. Timbang 350 g tepung tadi dan asingkan selebihnya untuk kegunaan kemudian. Ayak tepung sagu (350 g) bersama baking powder ke dalam satu bekas.
  2. Dalam bekas lain, satukan kuning telur, gula aising, mentega dan pati santan, kacau dengan whisk hingga semua rata, sebati dan berkrim. Masukkan perisa keladi dan pewarna unggu. Kacau rata.
  3. Masukkan tepung sedikit demi sedikit sampai habis sambil digaul dengan spatula hingga menjadi doh, jika doh terlalu lembik tambah sedikit tepung dari bahagian yang diasingkan tadi sehingga mendapat doh yang lembut (tetapi tidah keras). Tutup permukaan dengan kitchen towel lembap dan rehatkan 15 minit.
  4. Canai doh 3/4 cm tebal, terap dengan acuan pilihan dan alihkan ke dalam dulang pembakar yang telah disapu dengan sedikit minyak makan. Buat hingga siap, bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 175C, selama 15 minit, atau mengikut oven masing2. Alihkan bangkit yang telah masak atas jaringan dan biarkan sejuk sepenuhnya sebelum disimpan dalam bekas kedap udara.....

6 comments:

VG said...

Hi Mat

Your kuih looks so ggod and your dinnerware is divine. Where did you get it from??? I want one. Can you organise to post it to Australia for me?

VG

MamaFaMi said...

Nyonya pakai baju purple eh Mat? Hehehe... I love kuih bangkit!

Mat Gebu said...

VG...
Eh u pun berminta ek "nyonya ware" nih...

mamafami...
hehe, mama, tu bangkit pakai kebaya sulam purple lagi u, tapi mcm pudar laaa..

Ayu said...

cik mat....cantik tul bekas tu.suka ayu tgk.:-D

Hasnah Binti Mat Kassim said...

Salam che mat ,saya dah cuba buat bangkit keladi rupa nya dah cantik tapi permukaan bwhnya plak x licin tapak dia x cantik nape ye?

Hasnah Binti Mat Kassim said...


Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.