PRATA PUFF


Parat Puff ni macam dah "biasa" di kalangan blogger yang mempunyai blog perihal masak2 dan bagi mereka yang rajin mencuba resipi baru, tapi bagi mat benda nie dalam kategori bari juga, sebab baru2 ni aje mat terjumpa instant prata yang masih mentah, selalunya jumpa yang dah separuh masak, depa bekukan...so hari ini, untuk berbuka dan bertukar2 juadah dengan jiran, mat buat prata puff....

Bahan Utama:-
5 keping instant prata (apa2 jenama)
1 kuning telur

Bahan Inti:-
2 biji kentang, dikupas, dan didadu
3 kuntum cendawan butang, didadu
1/2 cawan daging lembu/ayam, dipotong kecil2*
1/2 camca teh serbuk lada hitam*(*disatukan dan perap 10 minit)
1/2 cawan susu/santan
2 camca teh serbuk kari daging
1 camca teh kicap cair
1 camca teh gula
1 biji bawang besar, didadu
2 ulas bawang putih, dihiris halus
1 inci halia, dicincang halus

Cara membuatnya:-
  1. UNTUK INTI:- Panaskan 2 camca besar minyak, tumis halia dan bawang putih hingga harum, masukkan cendawan dan goreng hingga wangi. Masukkan bawang besar dan serbuk kari. Kacau rata.
  2. Masukkan daging dan sedikit air, masak hingga daging empuk dan masukkan kentang dan santan/susu. Bila mendidih, perasakan dengan gula dan kicap cair. Masak hingga kentang empuk dan inti kering tapi masih lembap.
  3. PENYEDIAAN PRATA PUFF:- Ambil sekeping instant prata, belah dua, isi inti pada satu bahagian dan lipat. Ianya akan berbentuk 3 segi. Tekan dengan garfu bahagian yang terbuka dan alih ke dalam dulang yang telah disapu dengan sedikit mentega. Buat hingga siap dan sapu permukaan prata puff dengan kuning telur dan bakar pada suhu 175C, selama 20 - 25 minit. Menghasilkan 10 ketul prata puff.

Post a Comment

0 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.