RESIPI UDANG MASAM MANIS SAMA NANAS

rsz_umss
Assalammualaikum, salam semua. Hari ni che mat masak menu ringkas yang disukai oleh semua peringkat umur. Dari yang kecik sampai yang tua (ehemmm...)..Udang masam manis sama nanas, resipi paling senang dan udang anda boleh ganti dengan ketam, ayam dan ikan. Nanas sebagai salah satu bahan penyedap yang menghasilkan rasa masam manis yang asli, walaupun ada penggunaan sos plum dan che mat masukkan juga sedikit gula (atau secukup rasa). Kali ni kita guna udang galah dalam 6 ekor. Besar mana itu terpulang pada anda, che mat guna yang saiz sederhana. Biasanya ada capsicum hijau dan kuning tapi tadi dalam peti sejuk cuma ada yang kaler merah ajer, ok lah kan guna apa yang ada. Nak pedas, boleh titikkan sedikit cili padi, ikut selera masing2, tapi kalau ada anak2, seelok2nya biarlah tak pedas. Che mat guna nanas segar, kalau takde, boleh guna yang dalam tin, tak jadi masalah. Sedap dimakan dengan nasi putih atau pun nasi minyak...Resipi seperti berikut..

BAHAN-BAHANNYA :-)
6 - 7 ekor udang galah, dibersihkan dan toskan*
1/2 camca teh garam*
1 camca teh serbuk kunyit*(*disatukan dan gaul rata)
1  biji bawang holland, hiris bulat dan leraikan
3 ulas bawang putih, cincang halus
1 1/2 cawan nanas yang telah dipotong kiub
1/2 biji capsicum merah, potong dadu
1 batang leek, kerat pendek dan rendam
1 camca besar cili kisar
3 camca besar cili sos
1 camca besar sos tomato
1 camca besar sos plum
1/2 camca besar gula
Garam secukup rasa
1/3 cawan air
Hirisan daun bawang untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Goreng udang yang telah diperap dengan garam dan serbuk kunyit tadi. Goreng hingga udang berubah warna pada kedua2 bahagian. Angkat dan toskan. Keluarkan minyak dan tinggalkan dalam 4 camca besar.
  2. Tumis bawang putih hingga harum, masukkan cili kisar dan masak hingga cili garing. Masukkan sos cili, sos tomato dan sos plum. Kacau rata dan tuang air. Bila mendidih, masukkan nanas dan masak sekejap.
  3. Tambah leek (toskan airnya) dan capsicum merah. Kacau dan masukkan udang dan bawang besar, gaul rata. Tambah gula dan perasakan dengan garam secukupnya. Masak hingga bawang lembut. Rasa dan jika suka lebih manis, boleh masukkan sedikit lagi gula. Masak sekejap dan boleh matikan api. Tabur hirisan daun bawang sebelum dihidangkan. Sedap dimakan panas...Selamat mencuba!!

Post a Comment

1 Comments

  1. terliur pulak tengok gambar tu...adui kena try resepi ni

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.