RESIPI LAKSA ASAM PULAU PINANG

rsz_pal
Assalammualaikum, salam semua. Hari ni kita cuti makan nasi, dan sebagai ganti che mat bikin laksa asam Pulau Pinang atau Penang Asam Laksa, kata orang putih. Ada masa tekak ni nak makan satu menu yang bersih, maksudnya tanpa minyak. Menu yang rebus2 saja. Laksa asam antara hidangan yang senang dibuat dan mengenyangkan. Ada macam2 jenis laksa di Malaysia dan di bahagian utara Semenanjung Malaysia, laksa2nya lebih ringkas, dan tidak menggunakan santan. Tetapi tetap ada perbezaan masing2 terutama dari segi bahan2. Pelbagai resipi ada di internet yang boleh anda dapatkan, dan che mat perhatikan ada juga perbezaannya. Ada yang menumis bahan2 kisar halus dengan sedikit minyak sebelum dimasukkan ke dalam periuk berisi air rebusan ikan. Dan ada yang direbus terus tanpa menumis dan ditambah ketam untuk kuah yang lebih manis. Itu terpulang pada kita lah, nak ikut cara yang mana. Kadang2 resipi macam ini ada yang diwarisi dari orang dulu2, jadi setiap satunya berlainan cara memasak dan bahan2. Che mat bikin yang senang dan paling penting rasa dia cukup sedap....Nak mencuba? Resipi seperti dibawah...

BAHAN-BAHAN KUAH LAKSA :-)
600 gram ikan selayang @ ikan sardine (gunakan ikan yang segar)
6 keping asam gelugor
2 kuntum bunga kantan, dibelah 4 setiap 1
1 genggam daun kesom
3 camca besar cili kisar
1 batang serai, diketuk
2 liter air rebusan ikan
Garam dan gula secukup rasa
Sedikit air panas

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
2 biji bawang besar
5 biji bawang merah kecil
2.5 inci belacan
3 biji cili merah

BAHAN-BAHAN UNTUK LAKSA :-)
Mi laksa secukupnya (jika guna yang kering, rebus hingga kembang, tos dan cuci bawah air paip untuk membuang kanjinya, toskan)
Telur rebus secukupnya, dibelah 2 setiap 1
Daun salad, hiris
Bawang besar, hiris
Nanas, dihiris kecil
Timun, dihiris kecil
Bunga kantan, hiris halus
Daun kesom, hiris halus
Daun pudina, hiris halus
Cili merah @ cilipadi, dihiris
Limau kasturi, dibelah 2
Petis @ otak udang, secukupnya

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK KUAH LAKSA :- Ikan direbus dengan 2 liter air selama 15 minit. Keluarkan ikan, sejukkan. Asingkan isi dan tulangnya. Isi ikan dihancurkan. Air rebusan tadi ditapis dan masukkan ke dalam periuk. Masukkan bahan2 kisar halus, cili kisar, serai dan asam gelugor. Kacau rata dan masak hingga mendidih. Tambah sedikit air panas jika perlu.
  2. Masukkan isi ikan, daun kesom dan bunga kantan. Kacau rata dan biarkan mendidih dengan api sederhana selama 20 minit. Perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula (boleh juga masukkan sedikit serbuk perasa jika suka). Masak sekejap lagi dan rasa, jika ok boleh matikan api.
  3. UNTUK LASAK ASAM PULAU PINANG :- Masukkan secukupnya mi laksa ke dalam mangkuk sesuai. Tuang kuah laksa asam secukupnya (pastikan anda kacau dulu kuahnya). Tambah bahan2 ulam atasnya, taruk telur rebus dan sudukan petis atau otak udang sebelum dihidangkan. Jangan lupa perahkan limau kasturi...Selamat mencuba!

Post a Comment

3 Comments

  1. Huhhh huhhh terliur ni. Laksa tak pernah kalah. Best tengok resepi2 Mat Gebu ni 😋

    ReplyDelete
  2. Nk ty resepi ni utk brapa org makan ye?

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.