RESIPI ASAM REBUS NANAS SAMA UDANG

rsz_arnu
Assalammualaikum, salam semua. Hari ni che mat masak asam rebus nanas sama udang. Resipi yang boleh dikatakan sihat, tanpa minyak. Biasanya kan masak lemak udang nanas, jadi kita ubah selera sikit. Udang che mat guna jenis udang harimau dalam empat ekor yang saiznya agak besar, kira saiz XL, kalau nak guna saiz yang lagi besar, takde masalah ikut kehendak masing2 lah yea. Resipi paling mudah ini paling sedap dimakan dengan nasi panas, ikan masin dan sambal belacan. Kalau suka boleh digandingkan dengan ulam-ulaman dan telur dadar. Selain udang, boleh juga guna ikan bilis dan ikan masin, tapi ikan masin mesti direndam dulu bagi buang rasa masinnya. Che mat guna dua jenis cili untuk resipi ini, cili kering (untuk warna) dan cili merah segar (untuk rasa). Dan tak lupa sedikit ikan bilis dikisar sekali dengan bahan2 rencah untuk memberi rasa kuah asam rebus yang lebih sedap. Resipi che mat kongsikan di bawah ini...

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 biji nanas madu saiz sederhana, kupas dan hiris kecil
4 - 5 ekor udang harimau saiz XL (atau sebarang jenis udang pilihan anda)
2 keping asam gelugor
1 helai daun kunyit, disiat
Garam dan gula secukup rasa
Air secukupnya

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
6 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
1 inci kunyit hidup
2 biji cili merah
6 tangkai cili kering, kerat, buang biji dan rendam dalam air panas 5 minit, toskan
1 genggam ikan bilis, dibersihkan dan rendam sekejap, toskan
4 keping hirisan nanas (guna hirisan nanas dalam bahan2 di atas)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Udang dibersihkan, gunting muncung dan kaki2 kecil udang, cuci dan toskan, ketepikan. Masukkan bahan2 kisar halus ke dalam periuk bersama asam gelugor dan air. Kacau rata dan masak hingga mendidih.
  2. Masukkan nanas dan masak hingga nanas lembut sedikit. Tambah udang dan daun kunyit. Kacau rata dan masak hingga udang berubah warna. Perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula jika perlu (che mat tak taruk gula sebab dah kisar nanas dalam bahan2 perencah). Masak sekejap lagi hingga nanas lembut, rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan dengan nasi panas, ikan masin, sambal belacan dan ulam-ulaman. Selamat mencuba!!

Post a Comment

1 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.