UNGKEP PEDAS AYAM KAMPUNG

rsz_uap
Assalammualaikum, salam semua. Semalam che mat habiskan baki ayam kampung. Empat hari lepas,  masak sup ayam kampung. Di sebabkan saiz ayam tu agak besar, kita masa 1/2 ekor saja. Dan bakinya semalam che mat masak ungkep. Mula2 agak buntu juga pikir, nak masak apa lah agaknya, plan asal masak kari sama kentang, tapi rasa macam selera kat tekak cum 50/50 ajer bila bayangkan menu kari. Jadi che mat upkan status di FB, minta teman2 beri idea. Dan alhamdulillah masakan ungkep menjadi pilihan. Ungkep menu yang popular dikalangan masyarakat berketurunan Jawa masakan ini memang mudah. Tak perlu santan dan masakan ungkep selalunya kering seperti rendang. Perkataan 'ungkep' itu sendiri bermaksud ayam dimasak dengan menutup periuk atau kuali kemudian ditindih dengan benda berat atas penutup tadi, contohnya batu lesung. Ayam kampung, ayam hutan atau ayam pencen (ayam telur) sesuai dimasak ungkep. Tapi tak salah anda nak guna ayam daging, cuma masa meng'ungkep' tu lebih cepat. Sesuai juga dihidangkan pada hari lebaran nanti...Resipi seperti berikut...

BAHAN - BAHANNYA :-)
650 gram ayam kampung (1/2 ekor. kurang lebih)
3 batang serai, diketuk
3 helai daun salam (boleh ganti dengan bay leaf)
1 keping asam gelugor
10 biji cili padi merah, diketuk
3/4 camca besar gula melaka
Garam secukup rasa
Air secukupnya
Minyak untuk menumis

BAHAN - BAHAN KISAR HALUS :-)
8 biji bawang merah
4 ulas bawang putih
1 inci halia
1/2 inci lengkuas
4 biji buah keras, dihiris
2 biji cili merah (boleh guna cili hijau)
10 biji cili padi (optional)
1/2 inci kunyit hidup
1 camca besar penuh ketumbar biji
1/2 camca teh jintan manis (jintan kasar)
1/2 camca teh jintan putih (jintan halus)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ayam dipotong ikut suka, seelok2nya potongan saiz sederhana. Cuci dan toskan (biasanya che mat akan gaul ayam tadi dengan sedikit tepung gandum, kemudian perahkan jus limau nipis, gaul rata dan perap 15 minit. Cuci hingga bersih dan toskan). Ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam kuali (anggaran 1/3 cawan). Tumis serai hingga harum, masukkan bahan2 kisar halus dan masak hingga naik minyak. Masukkan ayam, kacau rata dan masak hingga ayam kecut.
  3. Tuang air sehingga ayam tenggelam. Masukkan sedikit garam dan daun salam (@bay leaf), kacau dan masak hingga mendidih. Kemudian tutup permukaan kuali, sederhanakan api dan masak hingga pekat dan ayam empuk (tambah sedikit air panas jika ayam masih keras).
  4. Masukkan gula melaka, cili padi yang diketuk dan asam gelugor, dan sedikit lagi garam jika perlu. Kacau dan masak hingga kering. Boleh matikan api dan hidangkan bersama nasi..

Post a Comment

2 Comments

  1. yaa.. lisa jnes cerewet dalam ayam ni..and tk berapa suka.. tapi kalau dah dapat resepi mudah ni..haaa nti nk try masak la

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.