PUCUK UBI MASAK LEMAK SAMA KUPANG...

rsz_pucuk_ubi_kupang

Assalammualaikum, salam Khamis semua. Menu yang che mat kongsikan dengan anda hari ni adalah antara menu kegemaran Bak. Pucuk ubi dimasak lemak sama kupang atau pun kerang. Dan pastikan kerang segar (kupang tu beli yang segar, rebus dan ambik isinya dan boleh masak sama pucuk ubi). Che mat guna pucuk ubi jenis halus2 atau orang panggil pucuk ubi pulut. Pucuk ubi biasa pun boleh. Tapi pastikan yang lembut. Sering che mat tulis petua orang dulu2 petik pucuk ubi. Kata mereka, kalau petik pucuk ubi, hanya petik daun hingga ke ruas no 3 dari atas pucuk. Dan ada juga yang kata hujung pucuk ubi dibuang untuk mengelakkan sakit kepala...errr. part sakit kepala tu che mat tak pasti betul ke tak, sebab tak pernah buat macam tu lagi. Ok sebelum kita lihat resipi, singgah dulu di sini untuk blog pilihan DTS...terima kasih...

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 cekak pucuk ubi pulut
1 cawan isi kupang (rebus kupang segar, dan ambik isinya)
2 batang serai, diketuk
1 keping asam gelugor
1/2 kiub pati ikan bilis (optional)
1200 ml santan cair
400 ml pati santan
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
1 biji bawang besar
3 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
1 inci kunyit hidup
15 biji cili padi kampung, kaler hijau
1/2 inci belacan

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Pucuk ubi diasingkan dari tangkainya, kemudian rebus hingga lembut sedikit. Toskan dan perah (tekan2 dengan belakang senduk). Kemudian hiris kecil dan masukkan ke dalam periuk bersama bahan2 kisar halus, isi kupang dan serai. Gaul rata.
  2. Tuang santan cair, kacau dan masak hingga mendidih. Tambah asam gelugor dan kiub ikan bilis (jika guna). Masak hingga pucuk ubi empuk. Tuang pati santan, dan perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Masak dengan api kecil hingga mendidih dan kacau sentiasa. Masak sekejap lagi dan rasa, jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama sambal belacan, ikan goreng, telur dadar dan nasi panas...ehemm.

Post a Comment

0 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.