IKAN TENGGIRI MASAK KICAP BEREMPAH..

rsz_ikan_tenggiri_masak_kicap1
Hari malas memasak?...Macam tu lah mood che mat, ada masa ok, ada masa ke laut. Tapi sebagai memenuhi tanggungjawab, che mat masak juga sebenarnya, cuma menu yang begitu ringkas dan senang. Ada seekor ikan tenggiri papan, plan asal nak goreng bercili, tapi tiba2 jadi masak kicap berempah pulak...macam mana tu?...Tak kesah lah jadi apa sekali pun janji boleh makan dan sedap...itu yang utama. Selain tu che mat masak jug tumis air petola bantal. Selain ikan tenggiri, anda boleh guna apa jua ikan yang anda suka, tapi pastikan anda goreng ikan tadi tidak terlalu garing, embal2 sudah memadai. Menu seperti ini juga enak dimakan bersama bubur nasi atau nasi yang dimasak lembut....Ok resipi seperti berikut...

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 ekor ikan tenggiri papan saiz sederhana
Sedikit garam dan serbuk kunyit
8-10 biji tomato ceri
1 batang leek, kerat pendek dan rendam
1 biji cili merah, hiris serong memanjang
1 biji cili hijau, hiris serong memanjang
1 biji bawang besar, potong bulat dan leraikan
1/4 cawan kicap lemak manis JALEN
1 camca teh kicap pekat JALEN
1/4 camca teh cuka makan JALEN
1 cawan air
1 batang kayu manis
1 kuntum bunga lawang

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
5 biji bawang merah
3 biji bawang putih
1 inci halia
1 camca besar ketumbar biji
1 camca teh lada hitam biji

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ikan tenggiri dipotong pada beberapa bahagian, cuci bersih dan toskan. Lumur dengan sedikit garam dan serbuk kunyit. Kemudian goreng hingga masak, tak perlu sampai garing. Angkat dan ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam kuali, tumis kayu manis dan bunga lawang hingga harum, masukkan bahan kisar halus dan masak hingga terbit minyak. Masukkan kicap lemak manis, kicap pekat dan air. Kacau rata.
  3. Tambah ikan, bawang besar dan leek (toskan), kacau dan masak hingga pekat. Masukkan hirisan cili merah, hijau, tomato ceri dan cuka makan. Gaul rata dan masak sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi panas dan lauk2 lain...


Post a Comment

2 Comments

  1. Arghhh... perut pedih tgk gambar ni...

    ReplyDelete
  2. waaaa...sedap..malam ni nak try resepi cmg ni..amat menyelerakan...

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.